På två år har marknaden för generiska läkemedel, det vill säga billiga kopior på utgångna patent, vuxit till att omsätta 2,3 miljarder om året i Sverige. Stor förlorare på området är Astra Zeneca som backar 15,6 procent på försäljning av generiska läkemedel det senaste året. Tom McKillop har fått en ny huvudvärk.
Bortpillrad
Mest läst i kategorin
Generikaförsäljningen ökade med 3,5 procent till 2.3 miljoner kronor senaste tolvmånadersperioden.
Det var i oktober 2002 som det blev tillåtet att sälja generiska läkemedel, vilket pressat priserna för både konsumenter och landstingen, som subventionerar.
Nya siffror från Läkemedelsstatistik, LS, visar att Astra Zeneca är en av de största förlorarna inom generikaförsäljningen under perioden augusti 2003 till september 2004, skriver nyhetsbrevet Pharma Online. Astra Zeneca sålde under tolvmånadersperioden för 260,5 miljoner kronor inom det som är subventionerat av läkemedelsförmånen, det är 48 miljoner kronor lägre försäljning än föregående tolvmånadersperiod.
– De största tillväxtsiffrorna genereras av de företag som har produkter vars försäljning har tagit fart tack vare generiska preparat och patentutgångar. De forskningsinriktade bolagen har inte sådana produkter, säger Mats Olsson, marknadschef på LS, till Pharma Online.
Förutom Astra Zeneca tappar NM Pharma stort, -14,8 procent.
Generikaproducerande läkemedelsbolag som Paranova (med dotterbolaget Alternova) och Meda är stora vinnare på reformen. Paranovas försäljning inom området steg 80 procent och Medas försäljning ökade med 49 procent.
Den nyetablerade generikatillverkaren Arrow ökade sin försäljning från 0,8 miljoner kronor till 50,5 miljoner. Det motsvarar en uppgång på 6.000 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.