En bloggare och sökmotoroptimerare har undersökt vilka börsföretag som får flest och mest negativa träffar när man googlar. Realtid.se vet vad han kom fram till.
Börsföretagen med störst webbproblem
Mest läst i kategorin
Bloggaren Christian Rudolf, som försörjer sig på sökmotoroptimering och liknande verksamheter och vid sidan av det driver bloggen Disruptive med en vän, publicerade på måndagen resultatet av sin undersökning av hur svenska börsföretag syns på nätet.
Metod: googling under några nätter.
Resultatet är elva av 250 undersökta företag, knappt fem procent, hade problem enligt Rudolfs definition: negativ information dyker upp på topp 10-träfflistan i Google.
De värsta företagen i Rudolfs undersökning, som enligt honom är tisdagens snackis i ”twittersfären”:
• Phonera, teleoperatören vars positiva träffar är ”för få för att mätas”.
• TradeDoubler, vars metod att koppla ihop annonsörer och publicister får negativa omdömen av två enligt Rudolf trovärdiga IT-entreprenörer (Stefan Mahlstein och Ted Valentin).
• Mekonomen: en negativ post från i augusti 2009 om bildelsföretagets reklamkampanj kommer upp på topp 10-listan.
• HiQ har visserligen ett par träffar om utmärkelser de fått, men ovanför dem ligger en IT24-artikel om fulrekrytering.
• AssaAbloy får en negativ träff först på sidan två, men tas med ändå av Rudolf pga att ”de svenska industriföretagen inte har speciellt mycket negativ kritik”. I låsbolagets fall handlar det om en Swedwatch-träff: Assa äger en fabrik på Västbanken.
I Rudolfs ”negativdefinition” ingår inte sådana nyhetsartiklar som handlar om negativa resultat.
Listan över företag med minst ett negativt sökresultat på första träffsidan omfattar utöver ovannämnda företag Boliden, NCC, Nordea, Eniro, Borås Wäfveri och Hakon Invest.
Bland företag med övervägande positiva sökresultat har Rudolf hittat två exempel: Volvo och Cloetta.






