Realtid

Började med skoltidning, bollar nu med megaprojekt

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 maj 2010Publicerad: 21 maj 2010

Affärsmannen Per Taube har kommit en bra bit i utvecklingen av en helt ny stad vid Arlanda. Läs hans historia här.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En källa tipsar i mitten av april om en mörk Bentley som synts till på Östermalm i Stockholm.

Den visar sig enligt Transportstyrelsen tillhöra Per Taube.

Realtid.se ringer upp honom.

– Återkom istället i början av maj. Då finns det mer att berätta, säger Taube.

En bit in i maj svarar han i telefon igen, och bjuder in till en utflykt för att beskåda hela Arlanda-projektet inklusive åktur i Bentleyn och lunch vid Taubes nyinköpta Steninge slott.

Strax innan uppgjord tid anländer Realtid.se till exklusiva Villagatan i Stockholm där Taubes bolag Gelba och Arlandastad Holding har kontor.

– Han sitter upptagen i telefon, säger sekreteraren och erbjuder något att dricka.

Efter en liten stund tar Taube själv emot i den klassiskt inredda lokalen i mörkt trä, i ett separat rum med stora kartor.

ANNONS

Realtid.se har tidigare skrivit om Taubes Arlandaprojekt för två år sedan.

Det är ganska lång tid, två år. Har det hänt mycket sedan dess?

– Ja, det har hänt jättemycket, säger Taube.

– Och det är inte bara hos oss.

– Den stora grejen är att vi har etablerat samarbetet ”Stockholm Airport City”.

Det är ett samarbete mellan följande parter:

• Arlandastad Holding (där Taube via sitt bolag Gelba har en ägarandel på 67 procent)

• Swedavia (en del av tidigare Luftfartsverket som nu bolagiserats och har hand om flygplatser)

ANNONS

• Sigtuna kommun

Det fanns ett samarbete tidigare mellan parterna. Det var inriktat på att jobba med en ”översiktsplan” som sedan preciseras i detaljplaner för hur enskilda kvarter ska se ut och vad det ska vara för enskilda byggnationer.

– Men nu har det här mynnat ut i att det mer har blivit som ett marknadsföringssamarbete – att vi jobbar tillsammans under ett gemensamt paraply.

– Och det är alltså Stockholm Airport City.

– Det är en stor och viktig bit, för det innebär att vi har tagit ett gemensamt grepp på det här för att sätta projektet på kartan.

Arlandastad Holding har dels ägarintressen i området kring Eurostop med olika butiker.

– Hela den här resan började för mig med att jag köpte en ”outlet-fastighet” där, som var riktigt nedgången.

Det var kring 2006/2007.

ANNONS

Innan dess hade Taube precis sålt av stora delar av sitt tidigare fastighetsinnehav.

Han började sälja av det 2005.

Den stora affären var när Taube sålde en stor del av sitt fastighetsinnehav till fastighetsbolaget Allokton, men Taube har även sålt fastigheter till fastighetsbolag som Kungsleden och andra.

– Sedan satt jag och tyckte att det blev lite grand som att komma upp på läktarn och titta på när de andra killarna spelade boll och hade kul.

– Och av en tillfällighet köpte jag den här fastigheten uppe vid Arlanda, och visste inte vad jag skulle göra med den.

– Då började titta lite grand och tänkte: ”Vad tusan, vi är ju granne med flygplatsen! Vi borde ju kunna kapitalisera på den möjligheten på något sätt! Vi borde kunna göra något bra av det här.”

Taube köpte även marken kring den första fastigheten.

Prislappen var 34-35 miljoner kronor.

ANNONS

– Det var ju väldigt billigt, nu när vi ser vad marken har stigit i värde till, säger Taube.

– Och sedan har jag i olika etapper köpt upp i stort sett all mark därikring.

Taube köpte i stort sett all mark som är exploaterbar i Europstop-området, samt fastigheter med något undantag.

– Plus att vi har köpt upp all mark i området på andra sidan motorvägen, och så har vi fått arrende på marken bortom den.

– Sedan kommer det inte att bli så att det ska stå en stad där imorgon.

Men tanken är att Taubes område kommer att växa ihop med flygplatsen och området närmast kring det, men även med området söderut kring Rosersberg.

– Det blir flygplatsen, Arlandastad och Rosersberg.

– Och då är vi inne på det vi kallar Stockholm Airport City.

ANNONS

På sin karta har Taube redan nu detaljerade ritningar av stora byggnader, men de finns ännu inte idag.

– Nej, och jag tror inte heller att marknaden finns idag riktigt, säger han.

– Det får vi se lite på sikt det där.

– Men nu händer det väldigt mycket grejer.

Inköpskostnaden för markområdet på andra sidan motorvägen från Eurostop varierade.

– Det är lite olika priser och beror på var man befinner sig i byggprocesserna och hur långt man har kommit med detaljplaner.

Ett hektar råmark kan kosta från 100.000 kronor per hektar (10.000 kvadratmeter).

Mark med färdig detaljplan kostar 800-3.000 kronor per kvadratmeter beroende på läge i området.

ANNONS

– Så skillnaden är jättestor beroende på vad man får använda marken till.

Totalt sett med arrendeområdet kontrollerar Taube nu ungefär 2,2 miljoner kvadratmeter mark på andra sidan motorvägen från Eurostop.

– Det är jättestort.

Ett delprojekt som genomförts är att det vid Eurostop-området har anlagts en långtidsparkering.

Ett annat delprojekt är den testkörningsbana för bilar som har anlagts på andra sidan motorvägen.

Banan kommer att användas av Länspolisen, och ska stå klar i sommar.

I övrigt på andra sidan motorvägen från Eurostop finns det tankar om att bygga kontorsfastigheter.

– Men det kanske blir på 10 års sikt, säger Taube.

ANNONS

Hela projektet Stockholm Airport City kan sägas ha sitt ursprung för 2 år sedan.

– Och blickar vi framåt i närtid kanske 2 år i tiden, bedömer jag att det under dessa 4 år totalt tillkommer 4.000-5.000 arbetstillfällen i det här området.

Det är alltså folk som väntas sitta och jobba i det här området.

– Många kanske åker förbi här och tittar ut i skogen och tycker att ”Det har ju inte hänt så mycket!”, men det är stort det som händer nu.

Taube poängterar att det här med flygplatsstäder inte är något som han suttit och kokat ihop på kammaren.

– Man kan säga att det finns i stort sett på alla stora flygplatser i världen.

– Och det finns någon form av inbyggd logik.

Taube jämför med när ett nytt Ikea-varuhus etablerar sig på ett ställe.

ANNONS

– För Ikea handlar ju inte det bara om själva möbelvaruhuset, utan det är en fastighetsaffär.

– När Ikea etablerar sig på ett nytt ställe, så köper de ju flera kvarter.

– Sedan blir det ett möbelvaruhus, men framför allt så är det ju fastighetsexploatering.

– Det är en lika stor affär skulle jag påstå.

Och enligt Taube är det samma sak med en flygplats.

– Det är klart att det även tidigare alltid har funnits en massa business runt flygplatser, så flygplatsstäder är inte en alldeles ny företeelse.

– Då har det varit alla de här direkt flygrelaterade företagen; alla som håller på med service, mat, tax-free-butiker, och hotell.

– Men i det vi nu menar med en flygplatsstad så finns det väldigt mycket annat som också trivs på och kring en flygplats.

ANNONS

– Så det som vi har för gemensam vision med det här är att Arlanda och Sigtuna i än högre grad ska bli en egen destination, och inte bara en angöring till Stockholm/Mälardalen.

– Tanken är att man inte ska behöva åka längre, utan att man gott kan stanna i Sigtuna och ha sina konferenser och möten och så vidare.

– Det är klart att ”mötesindustrin” är en stor bit.

I området finns även en golfbana.

– Det anses som väldigt viktigt och finns ju där ute också, säger Taube.

Logistikföretag finns av naturliga skäl i stor utsträckning kring Arlanda.

– Och deras närvaro i området växer så det knakar.

Enligt Taube finns det ett antal områden kring Stockholm där logistikföretag finns.

ANNONS

– Det är i Västberga, Lunda och de här områdena.

– Men där börjar det nästan bli för ”fint” för stora logistikföretag att finnas.

– Man vill ju inte ha lastbilar och så som åker genom bostadsområden och så.

– Så Arlanda håller på att bli ett stort logistikcentrum för Stockholm.

Söder om Arlandaområdet finns det så kallade ”Logistikcenter Nord”.

– Fastighetsbolaget Kilenkrysset har varit jätteduktiga där och har byggt väldigt mycket.

– Man kan säga att de leder den utvecklingen, medan vi kanske kommer strax efter.

Det är entreprenören Janne Persson, 63 år, som ligger bakom Kilenkrysset.

ANNONS

– Det är en fantastisk person som du skulle ta och intervjua.

– Han har gjort en jättespännande resa, och har byggt upp ett fantastiskt fint företag på 10-15 år.

– Och det är en spännande person.

– Han är inte lik någon annan fastighetsgubbe du har träffat – jag lovar dig.

Projektet Logistikcenter Nord görs i samarbete mellan Kilenkrysset, Göteborgs Hamn och Gävle Hamn.

– Så det här är alltså en omlastningsstation de bygger där ute, från järnväg till lastbil.

– Och det tillsammans med flygplatsen gör ju att det här blir en naturlig ”hub” för logistik.

Ett annat inslag i Stockholm Airport City är ett separat markområde som Sigtuna kommun har exploaterat och tagit fram en detaljplan för.

ANNONS

– Jag skulle nog vilja säga att all den marken är såld inom en månad, säger Taube.

Det har även byggts en del på marken.

– Det är påbörjat med vägar och allt.

– Och det har skett under det senaste året.

Markområdet ligger lite längre norrut jämfört med Taubes område, väster om Arlanda på andra sidan motorvägen mot Uppsala.

– Hittills har kommunen sålt 350.000 kvadratmeter mark i området, och de har 150.000 kvar som de håller på att sälja.

Ett separat delprojekt är att Riksbanken håller på att etablera en penningdepå i området.

– Det kommer att vara en central enhet.

ANNONS

– Det här är den säkraste platsen i Sverige.

– Här har du de absolut snabbaste utryckningstiderna.

– Här är det säkrare än att vara på kungliga slottet eller Riksbanken i stan.

Företag som transportbolaget Schenker bygger en lagerfastighet på 20.000-40.000 kvadratmeter, traktorföretaget John Deere etablerar ett stort centrallager, och ett stort tvätteri har även kommit dit.

– Så det är i stort sett fullt nu, säger Taube.

SAS flyttar även ut sitt huvudkontor med 1.000 anställda.

Tre nya avfarter från E4:an ska byggas så att folk lätt ska kunna komma till och från det stora Arlandaområdet.

Det blir en ny avfart vid Rosersberg, en ny avfart till Taubes område, och det blir tillfarter vid Måby så att man lätt även kommer in i området söderifrån.

ANNONS

För sitt område vill Taube egentligen inte ha logistikföretag med stora lagerlokaler.

– Jag vill ju inte bygga logistik här.

– Det är ett lite för fint område.

– Här vill jag ju liksom kanske kunna ha butiker eller showrooms och kontor.

Taube hoppas även få till en egen järnvägsstation i sitt område.

– Du har ju järnvägen som går precis här intill, så det ligger oerhört strategiskt till.

– Så det här räknar jag med kommer att bli angöringen till flygplatsen.

– Det finns många olika verksamheter som passar nära en flygplats.

ANNONS

First Hotel har köpt en tomt av Taube för 2 år sedan.

– Och de ska bygga Stockholms största hotell där.

Ett särskilt delprojekt som Taube drivit är en särskild plats för utställning och visning av villor, precis vid flygplatsen.

– Det håller vi på att bygga nu.

– Det har blivit försenat ett år.

– Vi skulle varit klara med det redan för ett år sedan, men då var ju finanskrisen som djävligast och flera hustillverkare gick i konkurs.

– Men vi har kört det projektet ändå för vi tycker att det är rätt och en bra grej som ”kommer”.

– Och det innebär inga extrema investeringar för oss.

ANNONS

För motorbanan har Taubes bolag ingått ett 15-årigt avtal med Länspolisen.

– Och här har vi ett jättestort intresse, inte bara från Länspolisen.

– Du har Rikspolisen, de andra länspoliserna, ambulansföretag.

– Sedan har du alla andra som skulle vilja åka där; Porscheklubbar och allt möjligt.

– Vi skulle kunna hyra ut den här banan hur många gånger som helst, men nu är det Länspolisen som har hyrt den och så finns det en del ”slot-tider” kvar.

När inte Länspolisen använder banan på kontorstid, kommer det framför allt satsas på kurser i miljövänlig körning – så kallad ”eco driving”.

– Vi kommer inte att ha några publika arrangemang på banan.

Så det kommer inte bli ett Formel 1-lopp här då?

ANNONS

– Nej, tyvärr. Det hade annars varit väldigt kul.

Tidigare har det i alla fall varit tal om att banan byggs enligt ”Formel 1-standard”.

– Det vet jag inte. Det kan jag inte säga.

– Men kan man köra Formel 1 mitt i Monte Carlo, så kan man väl köra det överallt.

– Det vet jag inte, men några sådana planer på Formel 1-lopp här har inte funnits.

Planen är att banan ska stå klar i juli/augusti.

Vad kostar den?

– Någonstans mellan 30-40 miljoner.

ANNONS

Det 15-åriga avtalet med Länspolisen innebär att Länspolisen betalar 3,5 miljoner kronor per år för att använda banan under kontorstid.

– Säkrare hyresgäst än polisen kan man ju inte ha, säger Taube.

Han hade egentligen hoppats på att det skulle ha hunnit bli lite mer byggt på hans markområden vid Arlande.

– Nu har ju vi ändå varit lite fega de här åren.

– Jag hade tänkt att vi skulle ha byggt lite mer, men det har ju varit lite mörka moln på himlen.

Hur har du klarat dig genom finanskrisen egentligen?

– Jodå, vi har ju klarat oss bra.

– Egentligen kan man säga att det paradoxala på något vis i fastighetsbranschen är ju att jag trodde att den skulle gå ner för räkning här för 1,5 år sedan då räntorna började gå upp och många bolag var högt belånade.

ANNONS

– Så jag har ju suttit och garderat mig för något som egentligen inte kom.

– Det paradoxala har ju varit att fastighetsbranschen och särskilt de högbelånade fastighetsbolagen har gynnats av krisen eftersom räntorna har sänkts.

– Så det man möjligtvis har förlorat på värdena, har tagits igen på kassaflödena.

– Du har ju sett själv att det inte har hänt några stora grejer.

– Det är inte som på 90-talet då hela branschen brakade ihop på ett år.

Hur stora skulder har ni?

– Vi är inte speciellt högt belånade.

– Jag skulle tro att vi har en soliditet på 75 procent.

ANNONS

– Så vi är lågt belånade.

– Det här projektet kring Arlanda är i princip obelånat allting.

Vad tror du är värdet på alltihop?

– Jag vet inte. Jag vet inte. Jag vill inte gissa.

Miljardbelopp?

– Aeee. Jag vet inte. Det kommer att bli värt det. Jag skulle tro det – att vi kanske snart hamnar där.

– Men jag vågar inte…Du vet hur man lätt hugger till med något…

– Markpriserna har i och för sig gått upp jättemycket.

ANNONS

– Nu är det svårt att hitta mark att köpa kring Arlanda.

Luftfartsverket för sin del håller på att exploatera sina markområden precis vid flygplatsen.

– De bygger även en ”Industrial Park” här borta, säger Taube.

Enligt honom har Luftfartsverket klart med detaljplaner för 180.000 kvadratmeter fastigheter precis framför terminalerna.

– Där växer det fram en hel stad, och de börjar att bygga det nu.

Det blir det i steg ett hotell och kontor.

SAS nya huvudkontor kommer att finnas där, och avtal är klart med Clarion för ett nytt hotell.

– Jag tror att hotellet har börjat byggas där.

ANNONS

Blir det inte för mycket hotell med First Hotel som bygger Stockholms största hotell på 600 rum, och sedan Clarion med 400 rum?

– Jämför man Arlanda med andra jämnstora flygplatser, så har Arlanda en ”underkapacitet” vad gäller hotell.

– Det är mycket som ”spiller över”.

– Många bor till och med på hotell i Enköping och andra ställen som är ”spill-över” från Arlanda.

– Nu kanske det har minskat något på senare tid, men det är ändå någonstans kring 16-18 miljoner människor som passerar förbi Arlande varje år.

– Så det är stort.

– Sedan har man byggt tre landningsbanor, så troligtvis skulle flygvolymen kunna tredubblas – förutsatt att det finns flygkunder.

– Men då har man problem med koldioxidutsläppen där man har ett ganska trubbigt miljötillstånd och har lite grand målat in sig i ett hörn.

ANNONS

Luftfartsverkets område precis vid flygplatsen är egentligen det allra bästa kring Arlanda enligt Taube.

– Så jag ser det som att Luftfartsverket med sitt område där, ligger ju först.

– Om det blir Arlanda-områdets ”Stureplan”, så blir vårt område en bit bort ett ”Vasastan”.

– Det är lite så jag ser det – att vi har positionerat oss.

– Sedan får vi se om det här tar 2 år, 5 år eller 10 år.

– Det vet jag inte.

– Men marken har vi, så det kan ingen ta ifrån oss.

Taubes bolag blir på ett sätt både konkurrenter och samarbetspartners med Luftsverket.

ANNONS

– Vi jobbar ju tillsammans övergripande.

– Och sedan har vi Sigtuna kommun.

– De bygger ju inte så mycket i egen regi.

– De säljer ju mark, och sedan får andra bygga.

– Den mark de säljer är ju potentiell konkurrens.

– Men övergripande är det ju så att vi marknadsför det här tillsammans.

De tre parterna i Stockholm Airport City (Arlandastad Holding, Swedavia och Sigtuna kommun) var exempelvis tillsammans på mässan ”MIPIM” i Cannes nyligen.

– Det är den stora fastighetsmässan som pågick precis för några veckor sedan.

ANNONS

– Då var vi där tillsammans med en stor modell över Arlanda-området som vi ställde ut.

Hur var intresset?

– Jättestort, även om det var mycket branschfolk där som tycker att sådant här är spännande.

Har ni funderat på att börsintroducera Arlandastad Holding?

– Ja, eller funderat…Det är väl en möjlighet.

– Dels har du flygplatsen, och de har ju bolagiserats.

– De heter Swedavia nu.

– Så där har du en bit.

ANNONS

– Sedan har du kommunen.

– De lever ju sitt liv.

– De har en annan avsikt.

– Deras stora utmaning är att få folk att flytta till Sigtuna.

– För du har ju väldigt många som jobbar i Sigtuna men försvinner ut varje dag och betalar skatter i andra kommuner och handlar i andra kommuner.

– Det är ju en del av utmaningen för kommunen – att få fler att flytta till Sigtuna.

Räcker verkligen invånarantalet kring Arlanda för att ge liv åt en Arlanda-stad?

– Nej, det är ju inte så att det är det folket som ska ge liv åt det här – utan det är ju flygplatsen. Det är ju det som är grejen.

ANNONS

– Men det ena ger ju det andra på något sätt, så det är snarare omvänt; att staden måste se till att det finns bostäder så att folk inte bara jobbar där utan också bosätter sig i Sigtuna kommun.

– Jag vet inte hur många som åker in och jobbar i Arlanda-området, men Sigtuna har efter Solna den största ”arbetskvoten”; förhållandet mellan hur många som åker in och jobbar.

– Och det här vill man ju naturligtvis ändra på.

– Det är en utmaning för kommunen.

– Man vill ju ha skatteintäkter för att kunna bygga service och allt sådant där.

– Det går man annars miste om.

– Det är jättefint i Sigtuna kommun, men problemet är att det finns så lite mark som kan bebyggas med bostäder kring Arlanda.

Bostäder får exempelvis inte byggas inom den så kallade bullerzonen kring flygplatsen.

ANNONS

Men Taube för sin del har köpt stora markområden i ett separat projekt vid Steninge slott.

– Den marken ligger utanför bullerzonen, och det köpte jag just för att bygga bostäder där.

Det projektet är helägt av Taube-bolaget Gelba.

Han köpte det projektet under finanskrisen för 120-130 miljoner kronor av norrmannen Atle Brynestad.

Trots allt har Sigtuna kommit på en topp-10-lista över Sveriges kommuner, med en 9:e-plats vilket innebär ett avancemang på 24 platser.

– Så det är kul att jobba här.

– Det händer jättemycket.

Det har varit på tal att självaste kungen skulle investera i Taubes Arlanda-bolag.

ANNONS

Blev det så?

– Nej, han gjorde inte det.

Har du frågat varför?

– Nej.

Abba-stjärnan Björn Ulvaeus är dock en av delägarna i Taube-bolaget Arlandastad Holding.

Har du träffat honom?

– Ja, oh ja. Vi träffas ju ofta.

Ni är goda vänner?

ANNONS

– Ja.

Ulvaeus är för sin del aktiv i fastighetsbranschen med ett annat projekt för att bygga bostäder i ett högt hus i Västervik där han själv ska bo högst med utsikt över hela staden.

– Jag såg det, men det har han inte berättat om för mig tidigare.

– Det är ju jättekul.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS