Momsexperten Ulrika Hansson byter jobb från Finansdepartementet till Bird & Bird. "Jag ville pröva privat sektor", förklarar hon bytet.
Borgs momsexpert till Bird & Bird
Mest läst i kategorin
Momsspecialisten Ulrika Hansson blir ”senior counsel” och en av tre skattespecialister på Bird & Bird, där hon började den 16 augusti. Siktet är inställd på att ta advokatexamen och bli delägare, berättar hon.
De senaste elva åren har hon jobbat med lagstiftning på momsområdet, såväl på nationell nivå – på Finansdepartementet – som inom EU. Dessutom har hon varit sekreterare i olika statliga utredningar, bland annat den om finansiering av public service.
Senaste utredaruppdraget handlade om ideella föreningar, och där föreslår Ulrika obligatorisk momsplikt vid uthyrning av lokaler – något som skulle underlätta en massa dyrbar och krånglig administration mycket om det gick igenom, säger hon.
Att hon byter jobb motiverar Ulrika Hansson – som arbetat nära finansminister Anders Borg i vissa frågor – med att hon ville se hur det är att arbeta i privat sektor, något hon inte gjort sedan hon började arbeta som jurist 1987.
– Jag kände att det var en lucka i mina erfarenheter, säger Hansson, som jobbat på både regional och nationell nivå i den svenska skatteförvaltningen, och på riksnivå i den norska.
Att hon arbetat i Norge motiverar hon med liknande skäl, och tillägger:
– My second name is curiosity.
Ser du det som ett sidbyte att gå från skatteförvaltning och finansdepartement till en advokatbyrå – från intäktsmaximering till utgiftsminimering vad gäller synen på skatt?
– Nej, det handlar framför allt om att göra rätt, oavsett vilken sida man arbetar på. Att ha ett rättssäkerhetstänkande.
Ulrika Hanssons lön blir något men inte mycket högre i och med jobbytet. Dels anser hon att ju högre lön man kräver desto större krav ställs på närvaro – Hansson har en sjuårig son – dels uppger hon att lönerna på Finansdepartementet är ganska konkurrenskraftiga. Någon procentsiffra angående hur mycket högre lönen nu blir uppger hon inte.
Hon berättar att en del som är experter inom något skatteområde – oftast är det inkomstskatt – lämnar Finansdepartementet och då i de flesta fall går till revisionsbyråerna, som traditionellt är de som hanterat svenska företags skattefrågor.
Att hon i stället gick till en advokatbyrå var något som flera av hennes momsexpertgelikar blev positivt överraskade av:
– Jasså, vågar en byrå satsa på något sådant som moms, tänkte en del.
– Men, säger hon, jag tycker mig märka att advokatbyråerna satsar mer och mer på skatt i och med ett ökat inslag av gränsöverskridande affärer.
För övrigt säger hon att inslaget av specialister också blir större på advokatbyråerna:
– Förr fick man knappt säga utåt på en advokatbyrå att man hade en speciell inriktning, alla skulle vara bra på allt. Numera är det tvärtom, i takt med byråernas ökade specialisering och satsning på vissa områden.
Ulrika Hansson vill inte nämna några namn på byråer som hon under sin tid i offentliga sektorn ansett som särskilt framåt på skatte- och/eller momsområdet.
– Det är som med alla rådgivningsföretag: de är väldigt personberoende, säger hon.
Finns det därmed någon skattejurist på någon byrå som du vill framhålla som väldigt duktig på moms?
– Nej, de skulle komma efter mig med högafflar om jag sade fel. Men nu tar vi på Bird & Bird täten.
Under Sveriges ordförandeskap i EU var Ulrika Hansson ansvarig för att samla in de olika EU-ländernas ståndpunkter vid arbetet med det så kallade ”faktureringsdirektivet”, som handlar om faktureringsskyldighet och vad fakturor ska innehålla för att en köpare ska få dra av momsen.
– Kommissionen hade lagt fram ett ändringsförslag på momsdirektivet – det kommer ändringar hela tiden – och jag var ordförande i en rådsarbetsgrupp under det svenska ordförandeskapet hösten 2009. På mötena i Bryssel går man igenom lagtextförslagen tillsammans med alla EU-medlemsstater och samlar in deras synpunkter. Sedan åker man tillbaka till Stockholm och sätter ihop en ny kompromisstext på basis av vad länderna har tyckt.
Det Hansson beskriver är en del av EU-lagstiftningsmaskineriet, som ofta tar många år från ursprungligt initiativ till färdiga lagar, med många turer i EU-parlament och -råd.
– Faktureringsdirektivet ledde fram till beslut under det spanska ordförandeskapet, det som följde på vårt svenska, och det antogs formellt i juli under det belgiska ordförandeskapet.
Hon berättar därutöver om nyligen genomförda stora förändringar i momssystemet, förändringar som bland annat innebär att det framöver blir köpare av EU-gränsöverskridande tjänster som blir momsskyldiga, inte som förut säljaren.
– Sedan är det skillnad på om man säljer tjänsterna till privatpersoner eller företag. Till exempel: en svensk advokatbyrå som säljer tjänster till en privatperson i ett annat EU-land blir momsskyldig, men inte om den säljer till ett företag.
Det verkar vara här Bird & Bird siktar på att Ulrika Hansson ska komma att dra in pengar: i pressmeddelandet står att många företag skulle tjäna på en momsgenomgång.
Förväntas du jobba med införsäljning?
– Nej, vi har en marknadsavdelning som säljer in tjänster, men ofta måste människor på sådana avdelningar ta hjälp av den som kan själva tjänsten man levererar, exempelvis för att de ska veta vilka företag som är lönt att ta kontakt med.
Vad har du gjort idag?
– Jag har skrivit en inlaga i ett överklagande till Regeringsrätten om ett förhandsbesked om energiskatt, säger Ulrika Hansson.
Realtid.se frågar inte ens vilket företag det gällde, utan antar att sekretess gäller.
Hur känns det att gå från offentliga sektorn och offentlighetsprincipen till den sekretess som brukar omgärda advokatbyråer?
– Det är inte så problematiskt: vi har en hög och stark integritet på Finansdepartementet också. Självklart beaktade vi offentlighetsprincipen, men i EU-sammanhang gällde ofta något som heter utrikessekretess, där olika länders positioner med mera inte får avslöjas, utan hemlighålles.
På Finansdepartementet arbetade Ulrika Hansson i en grupp av momsspecialister, och tanken är att hon ska ersättas av en ny person. Hon säger apropå det att folk från skatteförvaltningen, som hon själv, ofta har en bredare erfarenhet av de frågor de är satta att arbeta med på departementet.
– De från domstolarna däremot kanske har kommit i kontakt med frågorna i endast några få mål.
Är du kritisk mot att folk från domstolar kommer in i Finansdepartementet?
– Nej, det krävs en kompetensblandning. Domstolsjurister är väldigt bra på att skriva, och bra på att analysera lagtext.
Varför valde du just Bird & Bird?
– Jag anmälde mitt intresse, och de har även annonserat. Jag tror att just min kompetens passade väldigt bra in i deras strategi.
Lider Finansdepartementet av ”braindrain” på specialkompetens som din?
– Ja, det förekommer i viss mån. På Finansdepartementet jobbar huvudsakligen nationalekonomer och jurister. Yngre nationalekonomer betraktar ofta regeringskansliet som en språngbräda och går efter några år över till bra jobb i både offentlig och privat sektor. Juristerna är lite mera trögrörliga. Kommer de från förvaltningsdomstol går de ofta tillbaka dit men de kan också gå över till revisionsbyråer, som traditionellt sett är de som haft skatteexpertgrupper.
– Men nu tar advokatbyråerna tag i det mer och mer efter att tidigare ofta inte känt sig helt bekväma med det.





