Realtid

Bonnierförlagen slås ihop

Sara Johansson
Uppdaterad: 05 okt. 2007Publicerad: 05 okt. 2007

Bonnierförlagens enskilda marknads- och informationsavdelningar slås ihop till en organisation. Det är "tänkbart" att folk kan få sparken i och med omorganiseringen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Albert Bonniers förlag, Bonnier Carlsen, Forum och Wahlström & Widstrand som i fortsättningen kommer att jobba i en enda gemensam organisation. Marknadschefen på Albert Bonniers förlag, Håkan Rudels kommer leda organisationen för marknadsfrågor och information, enligt tidningen Svensk Bokhandel.

Säljarna på förlagen kommer även i fortsättningen att representera alla Bonnierförlag istället för det enskilda.

Det är ännu inte bestämt hur bokutgivningarna kommer att presenteras mot kunderna. Tillsammans omfattar förlagen utgivning cirka 700 titlar per år.

Även en ny avdelning som kommer kallas Nya affärer och partnerskap kommer upprättas. Den avdelningen kommer fokusera på att hitta nya möjligheter att öka bokförsäljningen exempelvis med samarbetsprojekt likt det som pågår med Expressen idag med gamla klassiker.

När tidningen Svensk bokhandel frågar marknadschefen Håkan Rudel om omorganiseringen innebär att någon får sparken så svarar han så här:

– Tänkbart. Vi blir färre i den nya organisationen eftersom flera dubbla funktioner försvinner. Men om vi sparkar någon vet jag inte. Det kanske kan ske med naturlig avgång, säger han till tidningen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS