Realtid

"Boken som ni höll på att aldrig få läsa"

administrator
administrator
Uppdaterad: 24 sep. 2008Publicerad: 24 sep. 2008

Franske fotbollsproffset Zinédine Zidane har gått i pension, men är fortfarande ett starkt varumärke. Han tjänar omkring 33 miljoner kronor om året, bara i reklamintäkter. Det framgår av en ny bok.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Flygbranschens revansch: "Enda tidsmaskinen som fungerar"

15 nov. 2025

Det ska mer till än en skalle mot en motspelare i en VM-final för att Zinédine Zidanes popularitet ska rasa. Det var strax efter den där fatala matchen mot Italien under 2006 som Zidane gick i pension. Två år senare är han fortfarande ett hett namn för reklambranschen.

Men även om Zidanes ansikte syns lite varstans och även om han är en av tidernas mest omtyckta fotbollsspelare, är han något av en doldis.

Själv är han ganska tystlåten, men gillar inte heller att andra pratar om honom. Även om Zidane sägs vara en generös och bussig kompis, kan nära vänner hamna i onåd om de pladdrar om honom. Detta påstår i alla fall den franska journalisten Besma Lahouri. Hon tillhör därför knappast just nu det före detta fotbollsproffsets favoriter.

Hon har nämligen skrivit ”Zidane – une vie secrète”, alltså ”Zidane – ett hemligt liv”. Biografin om den numera legendariske fotbollsspelaren släpps i de franska bokhandlarna den 24:e september. Zidane har inte lagt ett strå till stacken för att medverka till utgåvan och inte många av hans bekanta heller. Enligt förläggaren höll boken på att helt stoppas, dock inte av Zidane själv, utan på grund av inbrottstjuvar. Vid två tillfällen och på två olika platser stals manuskriptet under pågående arbete. Polisen håller på att utreda denna mystiska historia. Men den ger förstås också extra krydda åt utgivningen.

”Boken som ni höll på att aldrig få läsa” har blivit till ett försäljningsargument.

Det är alldeles för tidigt att säga om det handlar om en blivande bästsäljare, men Zidane själv är alltså fortfarande en sådan.

I dag livnär han sig på flera olika sätt. Han har bland annat ett litet, men expanderande finansbolag, som i sin tur är ägare till företag som sysslar med allt från tillverkning av sportartiklar till mandelmassa och dataprodukter. Tillsammans med frun Véronique driver han också fastighetsbolaget Zifern, som främst ägnar sig åt uthyrningsverksamhet. För fyra år sedan inhandlade han ett ålderdomshem för omkring 78 miljoner kronor.

Men det är sannolikt genom märket ”Zinédine Zidane”, som den unge pensionären har sina största intäkter. Intresserade får gå genom ett litet familjeföretag om de vill förhandla om ett reklamkontrakt. Zidane Diffusion styrs av syskonskaran med samma namn, och inkluderar alltså även fotbollsspelarens syster och tre bröder. Enligt Besma Lahouri, som i sin tur citerar ”experter” får den berömde liraren omkring en halv miljon euro, alltså runt 4,8 miljoner kronor årligen, från var och en av sina ”sponsorer”. Det handlar bland andra Adidas, Orange, optikerkedjan Grand Optical, livsmedelsindustrins Danone och försäkringsbolaget Generali.

ANNONS

En av hans första större medverkan i reklamsammanhang föll dock inte särskilt väl ut, berättar Besma Lahouri. Det var 1998, när han ställde upp som dragplåster för en hard-discountkedja. I efterhand ska Zidane ha tyckt att kampanjen var rätt ”billig”. Det var efter att Frankrike hade vunnit fotbolls-VM och idrottsstjärnan ville skaffa sig en något finare image.

En reklamaffisch för en Diorparfym samma år föll bättre ut. Enligt den franska journalisten fick Zidane drygt två miljoner kronor för jobbet. Timpenningen var hög, eftersom fotoseansen ska ha tagit tre timmar. Men därefter har Zidane blivit allt bättre på att sälja sig och till betydligt högre priser.

2002 tecknade han till exempel ett treårigt kontrakt med telefonoperatören Orange för omkring 57 miljoner euro. Men affärerna är förmodligen inte bara lönsamma för Zidane själv. Hos italienska Generali säger man sig vara nöjd med att fotbollsspelaren har bidragit till att göra försäkringsbolaget känt hos en allt större allmänhet. Där har Zidane också fått ett nytt uppdrag och sysslar med interninformation, vilket innebär att han deltar vid tio personalkonferenser om året.

För ett par år sedan gick det rykten om att Zidane skulle träda in i bolagsstyrelsen hos livsmedelsjätten Danone. Så blev det dock inte. Men den franska livsmedelsproducenten har länge varit en av hans mest trogna sponsorer och en av hans bästisar ska vara VD:n för Danone, Franck Riboud. Zidane har till exempel druckit åtskilliga liter av källvattnet Volvic i annonser.

Hos Danone betraktas Zidane fortfarande som det stora ”reklamlokomotivet” och kontraktet löper ut om några år. Hur det blir sedan kan förstås ingen säga idag. Men den franska journalisten kommer fram till att just nu tjänar Zidane 33 miljoner kronor årligen bara på sina reklamintäkter.

Fotnot: Boken ”Zidane – une vie secrète” ges ut av det franska bokförlaget Flammarion.

Anna Trenning-Himmelsbach,

frilansjournalist, Frankrike

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS