Makarna Fellinger borde ha upplyst om att takterassen saknade bygglov, när de sålde sin bostadsrätt i Gamla stan i Stockholm. Det slog hovrätten fast i måndags. Nu får de betala tillbaka en miljon kronor till köparen.
Bluff med takterrass blev dyr

Mest läst i kategorin
Det hela började 2001 när Peter Fellinger, och hans fru Åsa-Maria, sålde sin gemensamma bostadsrätt i Gamla stan. I prospektet nämndes en solig takaltan i söder. Köparen, holländaren Bernard van Elmpt, som på visningen fann en stor takterrass som nåddes via en trappa, betalade därför glatt 5 miljoner kronor för lägenheten.
När det senare visade sig att takterrassen saknade bygglov och måste rivas, så krävde van Elmpt att få tillbaka 1,5 miljoner kronor. Summan motsvarade det överpris han ansåg sig ha betalat på grund av terrassen. Dessutom ville han ha 16.300 kronor i ersättning för trädgårdsmöbler han köpt, och inte kunnat använda.
Enligt säljarna berättade de att takterrassen inte hade bygglov, och att van Elmpt skulle vara försiktig med att skylta med den. För att inte takterrassen skulle väcka uppmärksamhet hade paret Fellinger monterat fällbara svarta räcken, som de bara fällde upp när de var där. Dessutom syftade, enligt säljarna, ”takaltanen” i prospektet inte på den svartbyggda takterrassen, utan på den mindre balkong som tillhör lägenheten.
Men hovrätten har nu slagit fast att makarna Fellinger var vårdslösa när de inte informerade om det saknade bygglovet. Detta trots att rätten medger att det är allmänt känt i mäklarkretsar att takterrasser i Gamla stan oftast är svartbyggen. Nu måste makarna Fellinger solidariskt betala tillbaka drygt en miljon till van Elmpt. Dessutom får de stå för hans rättegångskostnader på 256.000 kronor.
Peter Fellinger var själv mycket drivande när bostadsrättsföreningen Galatea, som lägenheten tillhör, bildades 1996. Det var också han som byggde takaltanen och trappan som ledde dit. Till saken hör att Fellinger är delägare i mäklarföretaget Ohlin Fellinger, som specialiserat sig på ombildningar till bostadsrätter. Som en av företagets framgångsfaktorer anges just ”förtroende”, på företagets hemsida.