"Det är rätt kul att vara bilminister och åka på bilmässan i Detroit." Det undslapp sig näringsminister Maud Olofsson sedan hon stulit en stor del av showen när Volvo visade upp sin crossoverstudie på bilsalongen i Detroit natten till måndagen svensk tid.
Bilminister Maud trivs i Detroit
Mest läst i kategorin
– Den är jättehäftig, var hennes omdöme om konceptbilen som är utrustad med en etanolmotor på 3,2 liter.
Det återstår att se hur miljövänlig den produktionsfärdiga bilen blir om två år.
Men huvudorsaken till hennes resa till USA är att diskutera hur Sverige ska kunna hänga med i den framtida bilproduktionen, inte minst med tanke på hur sinande oljetillgångar och klimatpåverkan talar för bilar som drar mindre bränsle och lämnar ifrån sig mindre miljöfarliga ämnen.
Under de närmaste dagarna ska Maud Olofsson träffa företrädare för både Fords och General Motors ledningar, bland andra Fords Europachef Lewis Booth och GM:s svenske inköpschef Bo Andersson.
Olofsson säger att syftet är att bilda sig en uppfattning om vad regeringen behöver göra för att skapa bra förutsättningar.
– Bilindustrin står ju för 15 procent av det svenska exportvärdet och skapar många sysselsättningstillfällen.
Med Fords ledning ska hon bland annat diskutera Volvos beslut att lägga ned produktionen av gasdrivna bilar.
Att det har sålts så lite gasdrivna bilar i Sverige förklarar hon med att det finns få gasmackar, men hon räknar med att antalet kommer att öka och tar utvecklingen på etanolsidan som exempel.
Medan Volvos ledning betonar kraft och en i det närmaste maskulin framtoning på den nya bilen tycker näringsministern att den utstrålar en viss kvinnlighet.
– Det behövs mycket kvinnor som designar bilar.
Olofsson uttrycker också förståelse för att kunderna fäster stort avseende vid bilens utseende.
– Framtidens konsumenter klär sig inte i säck och aska. De vill ha tuffa bilar, modern design och funktionalitet, men de vill också kunna vara miljövänliga.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.