Volvo Personvagnar ser mycket positivt på uppgörelsen mellan IF Metall och Teknikföretagen.
Bilchefer välkomnar fackavtal

Mest läst i kategorin
Uppgörelsen innebär att de anställda får lägre lön i utbyte mot kortare arbetstid eller utbildning.
– Det är ett väldigt pragmatiskt avtal. Det är mycket bättre att reducera kostnader än att säga upp folk, säger Stephen Odell, vd för Volvo Personvagnar, när TT möter honom på den pågående bilsalongen i Genève.
Förra året minskade Volvo sin personal med nästan en fjärdedel. Uppemot 6.000 personer måste sluta.
Enligt Steven Armstrong, operativ chef på Volvo PV, har ledningen och facket redan pratat i de termer, som det centrala avtalet öppnar för.
– Det är något vi redan har diskuterat så vi var nöjda med att se den centrala uppgörelsen. Nu ska vi se hur vi kan använda den lokalt, säger han.
Hur många det skulle kunna handla om vill han inte gå in på ännu.
– Vi måste jobba vidare med det.
Saab Automobile lade ner sitt kvällsskift i december vilket ledde till att 350 personer nu är övertaliga, enligt Saabchefen Jan Åke Jonsson. Sedan dess har försäljningen fortsatt att rasa. Men ingen har sagts upp. Trollhättefabriken håller sig fortfarande till det avtal som slutits inom General Motors Europa (GME) och som säger att ingen får sägas upp. Men nu när Saab är på väg att bli ett eget separat bolag kan situationen bli en annan.
– Avtalet som sådant är ett GME-avtal och gäller alla produktionsanläggningar. I en mera oberoende struktur får vi se vad som händer om vi skulle hitta en övertalighet. Det får vi diskutera med facket, säger Jan Åke Jonsson.
Han konstaterar att det under rekonstruktionen är viktigt att minimera kassautflödet och att se över alla kostnader, inklusive personalkostnader.
Det centrala avtalet som slöts på måndagen vill han studera noggrannare innan han har en klar uppfattning.
– Det är för tidigt i dagsläget att säga om det är något för Saab, säger han.





