Bibeln som glansigt coffeetable-magasin med erotiska bilder. Markus Schenkenberg och Madonna i utmanande poser. Projektet väckte anstöt i religiösa kretsar för några år sedan.
Bibeln som modernt fotomagasin
Mest läst i kategorin
Den 5 mars är det avtäckning efter en lång tids hemlighetsmakeri.
Det hela startade när tre vässade entreprenörer från Östermalm bestämde sig för att modernisera Bibeln. De tre vise män var David Barda, Peter Gustaf Vilhelm Hellstedt och så Michel Gyring, även känd från dokusåpan Riket.
Projektet tog formen av ett coffetablemagasin där världens främsta fotografer skulle plåta modeller som Madonna och Marcus Schenkenberg. Ett tag var Jonas Åkerlund inblandad i produktionen.
Entreprenörerna stötte dock på patrull. Finansiärerna hade annat att tänka på när IT-konjunkturen dalade.
Luften gick delvis ur projektet, men i fjol tog det hela en ny vändning.
– Idén är inte likadan som den var tänkt från början. Nu är det mer som ett magasin som jag tilltalas mer av. Det säljs 40 miljoner månadsmagasin per år i världen. Helt plötsligt blir Bibeln tillgänglig för folk som inte läst den tidigare. Annars är det lätt så att om det ligger en Bibel framme reagerar folk ”Hur ska jag förhålla mig till det här?” Att läsa vår Bibel ska inte vara ett större steg än att läsa magasinet Stureplan, säger Dag Söderberg.
Det är denna Dag Söderberg som nu tagit över rodret.
Söderberg har arbetat med kommunikation i stort sett hela sitt liv. 1983 startade han Agency tillsammans med två kompanjoner. Tio år senare hette byrån Söderbergs och så småningom arbetade Dag Söderberg för det internationella reklambyrånätverket Euro RSCG.
– Bible Illuminated hade ju redan existerat sedan 2000-talets början. Jag köpte in mig i juni 2006 och så samlade jag ihop en liten grupp för att producera den här Bibeln.
Sammanlagt 44 personer har varit inblandade i projektet, berättar Dag Strömberg. Bland annat Peter Ahlm, skaparen av Gula Tidningen. Även om Söderberg slått an den nya riktningen är de ursprungliga idékläckarna och vidareutvecklarna med som delägare.
Förlaget Illuminated Sweden AB fick upp sin hemsida precis innan lunch på måndagen. Där erbjuds förhandstittar på ett antal uppslag ur magasinet. Förstasidan föreställer ett par på väg in i en het kyss.
– Mycket i Bibeln är ju våldsamt och hårt. Höga visan är den vackraste boken – fylld av lust, åtrå, kåthet och sköna saker. Ardy Strüwer tände på projektet, ställde upp och skänkte bilder. Han målade härligt röda bröst, säger Dag Söderberg.
Bildbudgeten har tagits ned en aning. Ingen Clauda Schiffer fotad av Paolo Roversi, alltså.
– Alla bilder är köpta. Inga är tagna för Bibeln. Världen är ju full av bilder. Vi har haft två fantastiska bildredaktörer i Mia Plinning från Link och Annika Jönsson från Scanpix.
I första vändan är det Gamla Testamentet som gäller. Den 5 mars släpps det 450-sidiga magasinet på svenska. Upplagan ligger på 30 000 exemplar och magasinet kostar 285:-.
– Vi har planer på att ge ut det på engelska också. Men då måste det kulturanpassas, det är inte alls exakt samma ord på alla språk, säger Dag Söderberg.
Nya Testamentet faller sig naturligt som uppföljare, men Illuminated Sweden har även andra planer.
– Jag med min bolagsfäbless – är helt galen i logotyper och nya märken, säger Dag Söderberg.
För att tilltala moderna läsare har versernas numrering försvunnit. En del rubriker och bildtexter har lyfts fram för att relatera till aktuella spörsmål.
Mottagandet har varit positivt i religiösa kretsar. Kanske till och med oväntat positivt med tanke på reaktionerna mot ursprungsidén.
– Det fanns en viss nervositet men det har gått fantastiskt bra. Den nya domprosten Åke Bonnier kommer ju från en litterär släkt men han blev jätteglad. Samma sak på stiftet och med Ärkebiskopen. Jag vill att de ska veta vad jag gör även om vi inte samarbetar. Det roliga och ovanliga är att jag kommer utifrån och in, vilket de inte är vana vid.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.