... på Frälsningsarmén som kampanjar på Stureplan.
Bert Åberg...
Mest läst i kategorin
I gryningen lade ni ut rosa och blåa kuddar med texten Förra året blev 735 barn hemlösa i Sverige, vad har ni fått för reaktioner?
– En del har blivit upprörda, andra förvånade och många känner sig beklämda över att det förhåller sig på det sättet. Det har inte kommit så jättemånga reaktioner ännu men det kommer, säger Bert Åberg, kommunikationschef på Frälsningarmén.
Varför just en kuddkampanj?
– Kuddarna symboliserar värme, trygghet och det egna hemmet som varje barn har rätt till och väcker tankar: är det såhär det ska vara? Vad vi vet sover inte många barn ute utan de flyttas runt hela tiden.
Är det första gången ni kör en renodlad barnkampanj?
– När det gäller de vräkta barnfamiljerna är det första gången men sedan jobbar vi mycket med barnfattigdomsbegreppet och allt vad det rymmer.
Det finns ju olika sätt att beräkna barnfattigdom på, senast i dag kommenterade ministrarna Erik Ullenhag och Maria Larsson det i en gemensam debattartikel – hur räknar ni?
– Siffran på kuddarna är faktiska tal. Vi vet att det var 735 barn som blev utan bostad förra året.
De kuddar som jag såg imorse var på Stureplan – varför just där?
– På Östermalm har vi bland annat placerat kuddar på Stureplan men de ligger även i övriga delar i City. Vi har valt platser där många människor rör sig helt enkelt.
Vad hoppas ni få ut av kampanjen?
– Vi hoppas att folk ska få upp ögonen för att det här är ett problem. Varje barn som blir hemlös är värd en rubrik i tidningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.