Den italienska premiärministern tar ett stadigare grepp om den italienska tv-marknaden genom en ny teknik som möjliggör pay-per-view i det markbundna tv-nätet. Politiska motståndare oroas av premiärministerns ökade makt.
Berlusconi satsar på pay-per-view
Mest läst i kategorin
Silvio Berlusconi är en rubrikernas man, han väcker både hat och beundran. Förutom att vara Italiens premiärminister är han landets rikaste man, han dominerar tv-marknaden och äger en av Italiens mest framgångsrika fotbollsklubbar, AC Milan.
Men detta räcker inte för Silvio Berlusconi som nu tar ett hårdare grepp om den italienska tv-marknaden, rapporterar Financial Times. Den nya tekniken bygger på att tv-tittarna köper ett digitalt kort för 3 euro som ger möjligheten att välja vilken serie A-match de vill följa. Utvecklingen av kortet har delvis bekostats av Berlusconis regering och säljs nu av Mediaset som ägs av familjen Berlusconi.
Digitalkortet kommer att ge Berlusconi ett starkare övertag över den statliga kanalen Rai och utmana Rupert Murdochs Sky Italia som hittills dominerat fotbollssändningarna via satellit. Detta kan förklara varför hans regering påskyndat digitaliseringen av det markbundna tv-nätet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.