Den amerikanska lyxglassen har funnits i Sverige i ett år och gjorde snabbt succé bland de kräsna glassälskarna. Ben & Jerry's, som startades av två hippisar 1978 och engagerar sig även i samhället, precis som grundarna ville.
Ben & Jerry's – glass för hippa
Den internationella glassjätten kom till Sverige för nästan exakt ett år sedan. Till en början fanns glassen endast att köpa på 7-Eleven. Sedan dess finns Ben & Jerry’s även i ett 50-tal utvalda butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.
Det har gått bättre än vad Ben & Jerry’s räknat med. Snabbt slog glassen ut den tidigare marknadsledaren Häagen-Dazs.
– Ja, jag får inte nämna några siffror, men när vi började på 7-Eleven blev vi marknadsledande inom premiumsegmentet redan efter en vecka, säger Eva Tiedman, marknadschef på Ben & Jerry’s i Sverige.
Liksom i övriga länder där Ben & Jerry’s säljer glass har företaget ett socialt engagemang som initierades av grundarna 1988. Målet var att skapa ömsesidig nytta – för företaget och för samhället. Därför samarbetar glasstillverkaren världen över med jordbruk som drivs ekologiskt och med miljöhänsyn.
I Sverige har Ben & Jerry’s även inlett samarbete med SOS Barnbyar, Blodcentralerna och Fryshusets tjejverksamhet United Sisters.
– Syftet är inte att enbart dela ut en summa pengar utan att engagera oss i samhället, säger Eva Tiedman.
Exempelvis erbjöds studenter glass från Ben & Jerry’s som ersättning mot att ge blod på Blodcentralerna.
Och i går var tjejer från Fryshusets United Sisters med i bland annat Västermalmsgallerian i Stockholm och delade ut flygblad om sin verksamhet samtidigt som Ben & Jerry’s bjöd på gratis glass.
– Sponsorer är ju det enda vi lever av så vi hoppas att samarbetet ska generera fler uppdrag och mer pengar i framtiden, säger Coco Rosenfeld, verksamhetsansvarig för United Sisters på Fryshuset.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.