Porsches nya version av jeepmodellen Cayenne säljer som smör.
Bättre än väntat för nya Cayenne

Mest läst i kategorin
Det skriver Bloomberg.
Den nya Cayenne-versionen har officiell Europa-premiär den 8 maj då den börjar visas i Porsches bilhallar.
Men modellen visades upp redan under tisdagen, då Porsches vd Michael Macht deltog i ett evenemang vid Porsche-fabriken i Leipzig där både Cayenne- och Panamera-modellerna tillverkas av 640 anställda.
Macht uppgav där att orderingången för den nya Cayenne-modellen hittills varit bättre än väntad.
– Vi har en otroligt hög orderingång från nästan alla marknader, sa han enligt Bloomberg.
– Orderingången överstiger helt klart våra förväntningar.
Allra först visades den nya Cayenne-modellen upp på bilmässan i Genève i mars.
Det är den tredje generationen av modellen vars första generation började säljas år 2002.
Generation två kom år 2007, och minskade försäljningen med 25 procent till 34.300 bilar under Porsches räkenskapsår augusti 2008-juli 2009.
Nytt för den tredje generationen är att en hybrid-version av Cayenne-modellen.
Som Porsche förklarar det har hybrid-versionen prestanda som en V8-motor men en bränslesnålhet som en V6:a.
Prislappen för nya Cayenne-versionen ligger från 55-56.000 euro i Tyskland (motsvarande cirka 530.000 kronor).
Nya Porsche Cayenne finns i fem versioner:
• Cayenne (3,6-liters V6-motor, 300 hk, vridmoment 400 Newtonmeter, bränsleförbrukning 1,12 liter per mil)
• Cayenne S (4,8-liters V8, 400 hk, 500 Nm, 1,05 l/mil)
• Cayenne Turbo (4,8-liters V8, 500 hk, 700 Nm, 1,15 l/mil)
• Cayenne Diesel (3-liters V6, 240 hästkrafter, 550 Nm, 0,74 l/mil)
• Cayenne S Hybrid (3-liters V6, 380 hk, 580 Nm, 0,82 l/mil)
I år räknar Macht med att Porsche kommer att sälja klart fler bilar totalt än fjolårets försäljning på 75.200 bilar.
Försäljningsvolymen i mars var klart högre än mars 2009, främst tack vare nya Panamera-modellen.
Den globala försäljningen av Porsche-bilar totalt minskade med 2 procent till 33.670 bilar under sexmånadersperioden augusti 2009-januari 2010.
Det är i alla fall bättre än nyligen förut då Porsche-försäljningen minskade kraftigt.
– Allt tyder på att den tidigare negativa trenden har upphört, sa Macht enligt Bloomberg.
Och mätt i pengar som intäkter hade Porsche en ökning på 4 procent under sitt första halvår.
Porsche har som mål att komma upp i en försäljning på 150.000 bilar per år på medellång sikt.
Tanken är även att uppnå kostnadsbesparingar genom att Volkswagen nu har tagit över Porsche.




