Lunda-bolaget som tillverkar övervakningskameror hade ett resultat som överträffade analytikernas förväntningar under andra kvartalet. Realtid.se har talat med vd.
Bättre än väntat för Axis
Mest läst i kategorin
Vid 10-tiden på onsdagen var Axis-aktien upp 2,8 procent till 93 kronor senast betalt, samtidigt som börsen som helhet var ner 0,5 procent.
Som högst var aktien tidigare under onsdagen uppe i 94,25 kronor.
Axis resultat före skatt uppgick till 73,5 miljoner kronor för andra kvartalet enligt bolagets resultatrapport som kom under onsdagsmorgonen.
Analytikerna hade enligt SME Direkt räknat med ett resultat på i snitt 71,4 miljoner skriver Direkt.
Axis intäkter ökade med 25 procent till 678 miljoner kronor under andra kvartalet.
Bruttomarginalen sjönk till 50,0 procent under kvartalet, jämfört med 54,7 procent samma kvartal 2009.
Rörelsemarginalen uppgick till 10,9 procent, jämfört med 8,6 procent under andra kvartalet 2009.
Vinsten per aktie ökade med 58 procent till 0,76 kronor under andra kvartalet 2010.
Vd Ray Mauritsson skriver i rapporten att andra kvartalet fick en mycket stark avslutning för bolaget.
Geografiskt sett svarar Amerika svarar för den största delen av Axis intäkter.
Under andra kvartalet utgjorde regionen 51 procent av intäkterna.
Tillväxten för intäkterna var 25 procent i Amerika under andra kvartalet.
Europa är näst största regionen med 39 procent av intäkterna.
Tillväxten för intäkerna i Europa var 19 procent under kvartalet.
Asien utgör än så länge bara 10 procent av Axis intäkter, men hade en tillväxt för intäkterna på 56 procent under andra kvartalet.
Som utsikter skriver Axis i kvartalsrapporten att den positiva utvecklingen på Axis produktmarknader från slutet av 2009, har stabiliserats.
Konkurrensen har fortsatt öka, men utvecklingen är enligt bolaget ändå stabil baserat på projektförfrågningar och projektavslut.
Bland riskerna pekar Axis på att det fortsatt kan bli störningar i leveranserna av komponenter, och att det kan bli stigande komponentpriser.
Axis säger sig ha för avsikt att fortsätta stärka sin marknadsledande ställning på övervakningskameror som man kopplar till datorer.
För att uppnå målet och möta ökande konkurrens har Axis flera strategier sedan tidigare:
• att lansera innovativa produkter
• att fortsätta anställa folk
• att vidareutveckla partnerskap för att få global närvaro
Produktmässigt är enligt Mauritsson trenden videokameror med HDTV-kvalitet samt komprimeringsstandarden H.264.
Vid en aktiekurs på 93 kronor
är hela Axis värt kring 6,5 miljarder kronor på börsen.
Finansiellt är Axis starkt med 88 miljoner kronor i kassan och outnyttjade lånefaciliteter på 150 miljoner kronor.
Med andra kvartalets resultat per aktie på årsbasis (kvartalsresultatet gånger fyra), blir bolagets vinsttakt per aktie förenklat kring 3 kronor på årsbasis.
Med gällande aktiekurs innebär det förenklat ett p/e-tal kring 30.
Helåret 2009
hade Axis en vinst per aktie på 3,14 kronor.
2007 var vinsten per aktie 3,73 kronor och 2008 3,63 kronor.
Realtid.se får tag på Axis vd Ray Mauritsson.
En fråga är om onsdagens kvartalsrapport togs emot så positivt för att Axis kom med en ”vinstvarning” nyligen.
Men enligt Mauritsson var det ingen vinstvarning.
– Det var en artikel som nyhetsbyrån SIX skrev som vissa uppfattade som en vinstvarning, säger Mauritsson.
– På en del bloggar och så tolkades artikeln som en vinstvarning.
Själv anser han inte att det var en formell vinstvarning.
– Men vi lyfte fram ett antal utmaningar för oss.
– Det är egentligen samma saker vi skriver om i vår resultatrapport nu.
Det handlar om att det är en press nedåt på bruttomarginalen, att konkurrensen är hög, och vilka effekter det kan bli av att länder börjar spara pengar i sina statsbudgetar.
Är det här risker för Axis?
– Ja, absolut, säger Mauritsson.
Dock är det inte helt lätt att säga vilka effekterna kan bli av de statliga besparingarna.
Men enligt Mauritsson kan det vara 25-40 procent av marknaden som är kopplad till statliga pengar.
Totalmarknaden i Axis bransch kallas ”video surveillance” (video-övervakning), där det köps produkter av kunderna för 8 miljarder dollar per år.
Men av denna totalmarknad utgörs 70-80 procent av gammal teknologi som Axis inte erbjuder.
Och dessutom utgörs 40 procent av de 8 miljarderna av delmarknaden för inspelningsutrustning som Axis inte heller finns på.
Den delmarknad som är Axis hemmamarknad kan därför sägas uppgå till 1 miljard dollar per år.
Härav har Axis en marknadsandel kring 30 procent, vilket gör att Axis är marknadsledande på den delmarknaden.
– Vi var ju först på det området och ”uppfann” den kategorin.
– Vi har drivit den sedan vi lanserade vår första IT-baserade övervakningskamera 1996.
Konkurrenterna som från början bara hade övervakningskameror med den gamla teknologin, har nu även börjat erbjuda kameror med den nya teknologin.
Men enligt Mauritsson finns det ingen av konkurrenterna som är ens hälften så stor som Axis inom den här delmarknaden.
Det finns enligt Mauritsson säkert 200-300 leverantörer på det här området.
De största förutom Axis är Bosch, Panasonic och amerikanska Pelko.
De är etablerade inom övervakningskameror med den gamla analoga teknologin, men är numera också aktiva med den nya teknologin.
Därutöver har en stor mängd framför allt asiatiska spelare börjat konkurrera på Axis delmarknad, och även en del europeiska och amerikanska också, eftersom det är ett marknadssegment med hög tillväxt.
Att någon skulle vilja sluka Axis för att ta sig in på det här marknadssegmentet, var enligt Mauritsson mer aktuellt för några år sedan.
– Nu är det ett annat läge, säger han.
– Även om marknaden inte är ”mogen”, så börjar den bete sig lite mer som en mogen marknad.
Mauritsson pekar på att den nya teknologin för övervakningskameror numera utgör 20-30 procent av totalmarknaden, och att de flesta stora konkurrenter numera har kameror med den nya teknologin i sitt sortiment.
– För 4-5 år sedan hade det varit större fördelar för någon att köpa oss för att komma in på vår delmarknad.
I onsdagens kvartalsrapport skriver Axis att den positiva marknadsutvecklingen sedan slutet av 2009 har börjat stabiliseras.
Frågan är om det ska tolkas som att den tidigare goda utvecklingen nu försämras eller om det betyder att det ser fortsatt bra ut.
– Man ska tolka det som att vi har ett stadigt flöde av nya projekt, och är optimistiska framåt, säger Mauritsson.
Han pekar dock på att tillväxttakten beror på vad man har för jämförelsetal.
– För första halvåret 2010 har vi haft väldigt ”lätta” jämförelsetal från första halvåret 2009 då vi hade en stark inbromsning av marknaden.
– När vi nu kommer in i andra halvåret 2010 för vi betydligt tuffare jämförelsetal från andra halvåret 2009.
– Med stabilt menar vi att nivån är relativt stabil, och att vi ser en fortsatt positiv utveckling.
– Men det innebär inte nödvändigtvis att vi växer lika fort hela tiden.
Sedan tidigare har Axis som mål att öka intäkterna med minst 20 procent per år ”organiskt” (det vill säga rensat för eventuella företagsköp).
Dessutom ska rörelsemarginalen ligga på minst 10 procent per år enligt målen.
Vad var orsaken till att er vinst per aktie ökade med så mycket som 58 procent under andra kvartalet?
– Slagigheten.
– Sedan är ett kvartal egentligen en lite för kort mätperiod att utvärdera oss på.
Generellt pekar Mauritsson på att Axis har en relativt hög bruttomarginal.
– Det innebär att när försäljningen blir lite högre än förväntat, eller om försäljningen stiger i snabb takt, så slår det igenom snabbt i form av ökat rörelseresultat.
– Då får vi den här typen av effekt med en kraftig ökning av vinsten per aktie.
Mauritsson pekar på att Axis historiskt sett haft en ”ryckighet” i utvecklingen med rätt stor variation i rörelseresultatet varje kvartal de senaste tio kvartalen.
– Det har att göra med ryckigheten och den stora utväxlingen vi har i vår affärsmodell.
En annan trend i kvartalsrapporten var att Axis bruttomarginal sjönk under andra kvartalet.
– Vi har haft en nedåtgående trend för bruttomarginalen sedan 1-1,5 år tillbaka egentligen.
– Sedan finanskrisen kom har det varit tuffare konkurrens om projekten där ute.
– Konkurrensen har generellt skruvats upp sedan 1,5 år.
– Det är fler som fajtas om färre projekt vilket innebär en press på bruttomarginalen.
Är det någon speciell konkurrent som är aggressiv?
– Alla fajtas.
– Men det tillkommer en hel del nya asiatiska spelare hela tiden.
– Det är nog det som gör att det blir extra hög konkurrens.
Är det låga inträdesbarriärer till er bransch?
– Det blir allt lägre inträdesbarriärer.
Det handlar enligt Mauritsson om att det efterhand som tekniken etableras växer fram leverantörer av delkomponenter och plattformar, som gör det lättare för nya bolag att bygga övervakningskameror.
Är det ett allvarligt hot för er?
– Det är ett naturligt hot.
– Det händer alla branscher med mognande produkter.
– Det är väldigt förväntat.
– Sedan som vi bedömer det finns det väldigt mycket mer vidareutveckling kvar att göra av våra produkter.
– Bara vissa delar av marknaden nöjer sig med standardprodukter.
Mauritsson indikerar alltså att det kommer att finnas fortsatt goda affärsmöjligheter för Axis inom segmentet ”professionella high end-kunder”.
Den vidareutveckling han menar handlar om att öka den bildkvalitet som kamerorna ger.
Man kan även bygga in ”intelligens” eller beräkningskapacitet/processorkapacitet i kamerasystemen.
– Därigenom kan man få kamerorna att ”känna igen” saker som vakten borde ha sett.
– Man kan göra övervakningssystemen mer ”proaktiva”.
– I dagsläget är det en omöjlighet att man med större system med 100 kameror och en vakt ska kunna se allt.
Trenden är att vakterna vid övervakningen aldrig sitter och övervakar ”live” längre.
De tittar istället i efterhand på inspelade videoklipp som visar någon händelse.
– Kamerorna kan i allt högre utsträckning själva slå larm.
Det kan gälla exempelvis om någon lämnar en väska på ett ställe som övervakas, eller att någon närmar sig ett staket som man inte borde närma sig.
– Det här gör att vi ser flera års intressant utveckling.
Mauritsson uppger att de viktigaste strategiska frågorna för honom annars just nu är att ”managera tillväxten” i Axis organisation.
– Vi ska bygga vidare på det vi redan har med vår ”indirekta” säljmodell.
Det handlar om att Axis säljer sina produkter via partners.
– Men vi växer kraftigt vad gäller vår egen personal också.
– Vi jobbar mycket fokuserat.
Axis huvudägare är de två grundarfamiljerna.
Ena grundaren dog för fem år sedan.
Hans familj äger fortfarande 20 procent av Axis.
Den andra grundaren, Martin Green, äger 11 procent av Axis.
De två grundarna hade från början även med en finansiär som i dagsläget äger 14 procent av Axis.
– De tre ägargrupperna äger cirka 45 procent av Axis, säger Mauritsson.
– Det är våra tre huvudägare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.