Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM) höjer sin prognos för mediemarknadens omsättning i år och nästa år. Utvecklingen i det tredje kvartalet var väsentligt bättre än väntat och även fjärde kvartalet bedöms bli starkare än vad IRM tidigare trott.
Bättre prognos för annonser
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
ANNONS
Jämför courtage IRM gör nu bedömningen att den totala annonsomsättningen kommer att bli 24,6 miljarder kronor i år, vilket innebär att IRM höjer sin prognos med 200 miljoner kronor.
Hittills i år är det annonseringen på internet som ökat mest, men också kvällspress, gratistidningar och oadresserad reklam ökar bra. Sämre har det gått för morgonpress, fackpress och tryckta kataloger, skriver IRM i ett pressmeddelande.
Nästa år bedömer IRM att alla medigrupper utom tryckta kataloger kommer att visa positiv tillväxt. Mest väntas annonseringen på internet att öka.
TT
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.
Jämför här
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS