Nylanserad sökmotor avslöjar myndigheters okända förflutna.
Banverket anlitade Mafioso år 2005
Mest läst i kategorin
Sökmotorn 121.nu ingick i mars ett trafikutbytesavtal med Eniro.se och lanserar nu en uppdaterad gratissöktjänst om företag. I databasen ingår 1,7 miljoner registrerade och 0,3 miljoner avregistrerade företag.
En av uppgifterna som redovisas är vilka myndighetskunder olika företag har. För Dominika Peczynskis PR-byrå Mafioso, som sköter massmedierelationerna åt 121.nu, står exempelvis att såväl Banverket som Arbetsmarknadsverket var kunder år 2005.
Arbetsmarknadsverket var enligt 121.nu den som köpte mest sammanlagt, medan Banverket stod för den största transaktionen. Det de fakturerades för var ”utomstatliga utbildningskostnader för egen personal – utgifter”.
Idag finns varken Banverket eller Arbetsmarknadsverket kvar: Banverket ingår i Trafikverket, och AMV:s uppgifter togs den 1 januari 2008 över av Arbetsförmedlingen. Trafikverkets presstalesman Torbjörn Lundell, säger efter en koll med dåvarande Banverkets presschef Ola Nilsson att utgiften åtminstone inte gällde medieträning: det köpte Banverket av Permedia.
Idag heter Trafikverkets medieträningsleverantör Mediegruppen, ett Sundsvallsbaserat företag.
I ett pressmeddelande om 121.nu står att en av nyheterna i samband med nylanseringen är ”Löner till styrelse och VD, Tantiem/bonus, Löner övriga, Resultatlön, Sociala kostnader”, etcetera.
Realtid.se letar frenetiskt men förgäves efter information om hur mycket Jonatan Isacsson, 32-årig vd på det bolag som driver sökmotorn, IHJ Media, tjänar.
– Nej, vi har inte det på individnivå, förklarar Isacsson när Realtid.se ringer honom.
I stället finns information om den sammanlagda lönen till styrelsen. I IHJ Medias fall var lönekostnaden för Isacsson, hans lillebror och den tredje person som sitter i styrelsen 1,7 miljoner kronor.
Hur tjänar ni pengar på sökmotorn?
– Genom sökannonsering; företag kan köpa sig en bättre plats och på så vis öka sin exponering.
I en annan sökmotor, betaltjänsten Affärsdata, hittar Realtid.se en gammal artikel från Computer Sweden om en domännamnstvist med ett företag, Name Navigation, som drev – och driver – sajten 121.se. Enligt Computer Sweden-artikeln, som skrevs i april 2008, nåddes en överenskommelse som gick ut på att trafiken från 121.se skulle gå till 121.nu.
Så har dock inte skett, vilket märks när man går in på 121.se. Enligt uppgifter till Realtid.se beror det på att någon slutgiltig överenskommelse ännu inte nåtts.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.