Den svenska Luxemburgbanken Banque Invik, sedan mars i år ägd av First North-listade Scribona, köper IT-infrastruktur av NGM-noterade Servage, där Franco Fedeli sitter i styrelsen.
Banque Invik köper IT av Fedelibolag
Mest läst i kategorin
Banque Invik köptes i mars 2009 av Scribona, som har Peter Gyllenhammar och Johan Claesson som huvudsakliga ägare. I höstas etablerade Luxemburgbanken ett Stockholmskontor med tre medarbetare som tidigare arbetat tillsammans med corporate finance-tjänster, se Realtid.se:s rapport här.
Nu har Banque Invik valt leverantör av kommunikationslösning: Servage Group.
Tjänsten inkluderar en så kallad Unified Communication-lösning, vilket innebär integration av mobil- och fasttelefoni, e-post, filbibliotek och delade kalendrar. Dessutom ingår internet, brandväggar, fjärraccess, backup samt säker kommunikation med bankens system i Luxemburg, meddelar Servage Group i ett pressmeddelande.
I meddelandet står även att lösningen är skalbar tack vare att de datorer programmen körs på finns hos Servage – eller hos deras hostingunderleverantörer – i stället för hos Banque Invik. Det hela kallas ”prenumerationsbaserade tjänster”, SaaS (”Software as a Service”), IT på kran. På sistone har fenomenet gått under namnet molnbaserad tjänst. Det hela kan liknas vid hotmail eller annan webbaserad mail i stället för att ha ett mailprogram installerat på datorn.
Realtid.se får tag i Servages vd Ari Liukko.
Rider Servage mycket på molnhypen nu?
– Ja, det är klart. Vi har även några white papers på vår sajt om det.
I styrelsen för Servage Group sitter IT-bubblans guldgosse Franco Fedeli, som sedan han var i farten med sitt haussade och sedermera ihopsjunkna IT-riskkapitalbolag Core Ventures kring millennieskiftet inte synts till särskilt mycket i media.
Jag ser att IT-profilen Franco Fedeli sitter i er styrelse. Gör han någon nytta?
– Javisst, han är jätteduktig, det är en stor tillgång att ha honom i styrelsen med hans bakgrund som till exempel vd i Tele2. Sedan sitter inte minst Per Bergström, som grundade Cybercom, också i styrelsen.
Vad har ni för planer för nästa år?
– Dels kommer vi att fortsätta utveckla vårt moln och vår ganska stora lösning för unified communications, och dels ska vi bli bättre på att leverera en hel IT-avdelning som kan skötas från en kontrollpanel.
Liukko nämner att företaget idag har kunder i 180 länder, samt växer och är lönsamt. Han är själv största ägare, och tillfrågad om kunder säger han att Servage sköter hela Carnegies telefoni.
Ordervärdet har Liukko lovat Banque Invik att inte avslöja, men han understryker att det är ”väldigt billigt” jämfört med om banken skulle bygga upp lösningen själva.
Liukko har även lovat att inte säga att det är Banque Invik som är kunden, men det bekräftas av Per Tamm, en av de tre i det nya Stockholmsteamet på Banque Invik.
– Vi har jobbat med dem i tio år och tycker de är bra, det går så långt tillbaka som till Tamm & Partners, säger Per Tamm, och betonar att det enbart är kommunikationslösningen och inte några banksystem eller så som Servage ska leverera.
Ni sade att ni skulle rikta in er på corporate finance-rådgivning inom small- och midcapsegmentet när ni etablerade er i Stockholm för ett par månader sedan. Hur går det?
– Det går riktigt bra, förvånansvärt bra, vi har fått en oerhört positiv respons. Exakt vilka affärer som är på gång kan jag inte avslöja, men det kommer att komma några releaser i januari.






