”Jag ser fram emot att ta bolaget till nästa nivå, primärt genom en ändrad försäljningsstrategi”, säger Maria Pellborn som blir ny vd för Realtid Media.
Bankprofilen Maria Pellborn ny vd för Realtid Media
Mest läst i kategorin
Efter 25 år på olika ledande positioner på framför allt SEB tar nu Maria Pellborn över vd-rollen på finanssajten Realtid.
– Jag ser fram emot att applicera mina erfarenheter, kunskap och nätverk på Realtid Media – ett spännande företag som befinner sig i en intressant position med goda expansionsmöjligheter, säger hon.
Pellborns tidigare erfarenheter inkluderar en rad chefsroller inom marknad och kommunikation på SEB. Bland annat har hon varit chef för varumärke och samhällsengagemang med fokus på bland annat entreprenörskap, innovation, finansiell kompetens och inkludering.
Vad vill du åstadkomma på Realtid?
– Realtid har haft en superredaktion men inte mycket intäkter. Jag vill vara med och skapa ett företag med en hållbar affärsmodell.
Hur?
– Affärsmodellen kommer att utvecklas från försäljning av banners och annonser till en partnerförsäljning av en bredare produktportfölj som även inkluderar evenemang, poddar och studio. Den stora utmaningen är att hitta intäktsströmmar som kan leva över tid. Jag ser också fram emot att se över hur vi kan ta oss in i det mer datadrivna och även hitta nya intäktsmodeller på den fronten.
Läs mer om Realtids erbjudanden här >>
Maria Pellborn vill även bredda den journalistiska bevakningen för att öka Realtids räckvidd och engagemang hos läsarna.
– Journalistiken utgör motorn i verksamheten, säger Maria Pellborn och fortsätter:
– Vi kommer också att ge utrymme åt människor som är duktiga på en viss fråga. Därför kommer vi att lansera gästkrönikörer som ett komplement till våra egna mycket duktiga journalister och krönikörer.”
Vad kännetecknar dig som ledare?
– Jag är nyfiken, drivande, värderingsstyrd och tror på ett jobba agilt – att alltid utforska nya vägar och våga testa. Funkar inte en idé provar man något nytt. Jag tror också väldigt mycket på samarbeten och partnerskap – det var något jag sysslade mycket med under de sista åren på SEB. Jag tror det är svårt att klara sig själv idag – speciellt inom media.
Maria Pellborn tillträder som vd för Realtid Media den 15 februari.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.