Realtid

Bankerna hårdsatsar på kid$

Helene Rothstein
Uppdaterad: 20 feb. 2008Publicerad: 20 feb. 2008

Banker och affärstidningar drillar åttaåringar för att de ska bli framtidens affärsmän.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Förvaltarens toppaktier när plånböckerna äntligen fylls

14 nov. 2025

De så kallade kidpreneurs är en växande industri.

Vi är många som har sålt bullar och prylar för att kunna dra iväg på klassresor. Nu kan barn starta gatustånd med en bank i ryggen.

På banken Umpqua i den amerikanska delstaten Oregon satsar man på barn, som de kallar för juniora entreprenörer – kidpreneurs.

Banken hjälper dem med att dra igång ett gatustånd för citroner och citronsaft med ett start-kit som bland annat innehåller muggar, servetter, duk och foldern ”How to become a Lemonaire”.

Därutöver får entreprenören tio dollar i startkapital. Barnen ska inte behöva betala något men däremot måste de vara under 13 år för att dra igång verksamheten.

Barn som entreprenörer kallas för kidpreneurs.

Andra banker och institutioner har hakat på barntrenden och menar att det är bra att barn och ungdomar får lära sig mer om pengar och affärer. Bland annat utvecklar bankerna nya sajter.

Amerikanska Sovereign Bank har en webbsajt för barn med seriefiguren Penny, Dollar Bill och Interest Ray. Utöver det hjälper banken barnen med uträkningar om hur mycket de måste spara varje månad för att kunna köpa sig en bil.

ANNONS

Även i Holland har Postbank utvecklat en underhållande barnsajt med dataspel om finansvärlden och tips om hur de kan spara på banken.

Kidpreneurs kan också gå in på Disney.com under vinjetten Dreams come true och till exempel följa fiktiv aktiehandel.

Disney World har även förstått att kidpreneurs inte kan sitta ensamma på sin kammare och tillhandahåller därför entreprenörs-konferenser för barn och ungdomar mellan 7 och 17 år.

Men det är inte bara konferenser som barn kan gå på. I USA blir det även allt vanligare med sommarläger med fokus på affärer – Business Camps. I Texas finns till exempel sommarlägret Millionaire Kids Camp.

Det har även utvecklats en affärstidning för barn mellan åtta och tolv år.

Det Texas-baserade magasinet Millionaire Blueprints har kommit ut med en juniorversion där man bland annat kan få lära sig hur några tredjeklassare lyckades kamma hem en deal med världens största detaljhandelskedja Wal-Mart.

Ann-Sofie Magnusson, familjeekonom på Ikanobanken ser inga nackdelar med trenden.

– Jag tycker det är jättebra. Många föräldrar kan inte lära sina barn och då är det bra om banken kan träda in och hjälpa till.

ANNONS

Ann-Sofie Magnusson säger att barn som nyss lärt sig att skriva och räkna tycker det är ganska roligt föra kassabok. Hon föreslår att föräldrar, om det blir några sparslantar över, sätter in dem på bankkonto och därefter delar ut en slags sparbonus.

– Kan man lära barnen privatekonomi så tidigt och så bra som möjligt är det jättebra. När man sen får lite mer pengar har man lärt sig att spara på ett bra sätt.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Helene Rothstein
Helene Rothstein
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS