Realtid

"Banker måste våga investera och ta risker"

Realtid.se
Uppdaterad: 04 nov. 2015Publicerad: 04 nov. 2015

UPPDATERAD DAG 2 Realtid.se rapporterar från tvådagars-bankkonferensen på Münchenbryggeriet på Söder i Stockholm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

(13:30) Hotet från nystartade fintech-bolag mot banker ska avta men skapar istället möjligheter för samarbeten, säger Nordeas Gunnar Berger, head of cash management solutions.

– Bankerna kommer tillbaka. Det är de som har de flesta kunderna och därför nästan all information om kundernas behov. De här bolagen inser det också och kontaktar oss därför allt mer för samarbeten, säger han.

Fintech-revolutionen sågs som ett stort hot förut men inte längre.

– Nu är det en möjlighet att samarbeta för att skapa bättre teknologi. Och vi bör göra det här nu, vi behöver de här utvecklarna eftersom de kan ny teknologi.

– Någon pratade om att ändra systemen steg för steg. Det tror inte jag på. Steg för steg fungerar inte när den befintliga teknologin redan är för gammal, säger Berger.

Samma resonemang tar han vidare till diskussionen om en annan megatrend Nordea identifierat, nämligen konkurrensen från betalbolag som Klarna och iZettle. Det här bör också ses som en möjlighet till samarbete i stället för ett hot numera.

Berger avslutar med en uppmaning, som går ut på att banker bör satsa på ny teknologi tidigt oavsett om de är säkra på framgång.

– Hoppa av tåget om det inte visar sig vara lönsamt men du måste investera i och ta risker. Det är så man blir innovativ, säger Berger.

ANNONS

(13:00) Sex av tio konsumenter tror att mobila betalningar ersätter kortbetalningarna inom en snar framtid. Det säger Mastercards deputy general manager Mats Taraldsson och hänvisar till en amerikansk studie gjord av bolaget.

– Smartphones har en enorm kapacitet och det är något vi måste ta i beaktande när det gäller betalningar också. Mobilen är oerhört viktig för konsumenter och därför väldigt viktig för grossisten, säger han.

Den här utvecklingen började redan när så kallade kontaktlösa betalningar introducerades på betalkorten, något vi varit dåliga på att anamma i Norden.

– Vi är ofta snabba med att anpassa oss här och ses som innovativa men vi har varit långsamma med anpassningen till det här. Jag tror resonemanget från bankerna varit att folk redan använder sina kort så pass mycket, men det här börjar synas lite mer nu, säger han.

I framtiden sker det dock en konvergens mellan den fysiska och den virtuella världen och vi ska kunna handla i affärer men genom våra mobiler eller andra apparater. En trend som kommer är möjligheten att koppla utvalda apparater till att kunna göra betalningar, som en digitalklocka till exempel.

Detta är en tjänst MasterCard ska lansera i USA redan nästa år, uppger Taraldsson och säger att andra marknader följer snart efter.

Han säger även att MasterPass-initiativet – som marknadsförs som en digital plånbok – lanseras i Sverige och Norge senare i år.

(11:30) Paneldiskussionen fokuserar bland annat på vilken roll bankerna ska spela när det gäller betalningar, online och mobilt.

ANNONS

Claus Bunkenborg tror de fortsätter att vara lika viktiga eftersom de redan nu spelar en viktig roll. De åtnjuter en stor tillit från kunderna men det viktiga är att fortsätta leverera goda och säkra lösningar.

Hugo Reijkens från UL ser detsamma men varnar samtidigt för utmaningar från mindre nystartade fintech-bolag som kommer in på marknaden. Är tjänsterna goda så behåller bankerna en stor marknadsandel.

– Bankerna har bäst koppling till kunderna. Men det jag kräver som kund är att det de levererar är tillräckligt bra och står sig. Om det gör det finns det ingen anledning att byta till andra tjänster från start-ups, säger han.

Under diskussion ställs frågor till publiken där de kan svara mobilt och en av frågorna handlar om hur bankernas system bör ändras och om det bör ske steg för steg och långsamt eller om det behövs en total omgörning. Majoriteten av publiken vill se det senare, något Erstes David Gamboa Riano också skulle vilja se men som i stort sett är omöjligt.

Claus Bunkenborg håller med och menar att Danskes omstrukturering ”definitivt sker steg för steg”.

– Vi skulle gärna göra en totalförändring men det är en ständigt pågående process. Världen kommer säkert ha förändrats tre gånger om när vi väl är klara men det är verkligheten vi lever i, säger han.

(11:00) David Gamboa Riano, ansvarig för group retail business development på centraleuropeiska banken Erste Bank, pratar om utmaningar för en koncern som fortfarande är centrerad runt sina lokalkontor.

Erste har inlett en satsning på en digital transformering för koncernens alla sju banker på kontinenten med fokus på ökade intäkter från nya kanaler.

ANNONS

– Utmaningen är att vi fortfarande har en stor efterfrågan för våra lokala kontor, men det vi sett än så länge är att vår digitala utveckling inte minskat försäljningen inom filialerna, säger han.

Riano deltar därefter i en paneldiskussion med Danskes Bunkenborg och Hugo Reijkens från UL.

(10:10) Realtid.se rapporterar återigen live från den andra dagen av Marketforces konferens ”The future of Nordic bakning” på Münchenbryggeriet.

Dagen inleds med Claus Bunkenborg, senior vice president på Danske Bank, som pratar om användandet av banktjänster via mobilen växt fram till en stor rörelse de senaste åren.

Banken lanserade sin första mobila app för fem år sedan och den har enligt Bunkenborg varit ”en stor succé”.

– Problemet är att den är fem år gammal. Mycket har hänt under den tiden men det behövs en stor omgörning och nyutveckling nu.

Satsningen på mobila tjänster har lett till stora förändringar inom banken, bland annat har 80 procent av det lokala filialnätverket decimerats. Nu återstår 133 och Bunkenborg förutspår att det blir ännu färre framöver.

– Vi ser en framtid där allt färre transaktioner sker inom lokalkontoren. Där kommer våra rådgivare arbeta och det blir en plats där vi ibland träffar våra kunder, men det blir långt färre kontor i framtiden.

ANNONS

Han framhåller att det blir utmanande men att kundupplevelsen är oerhört viktig. Där pekar han på utvecklingen av Swish-liknande MobilePay som banken fått många priser för.

– När vi lanserade den 2010 tog det 16 steg att göra en transaktion. Det var unikt då men är det absolut inte nu. Versionen från tvår sedan tog bort onödiga steg och reducerade det till sex stycken.

Claus Bunkenborg berättar också att Danske anammat ett nytt tillvägagångssätt för att hänga med i utvecklingen och använder Apple Watch-tjänsten banken lanserade förra veckan. En väldigt enkel lösning, för att få ut den på marknaden snabbt.

– Hade vi velat göra den perfekt hade vi lanserat den om sex månader. Det är ett exempel på vårt nya tillvägagångssätt. Vi bygger något snabbt och får ut det på marknaden, fokus är att göra lösningarna så enkla som möjligt, lära oss om hur kunderna använder tjänsten och bygga vidare därifrån, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS