Endast varannan bank som spelar in kundsamtal digitalt följer Personuppgiftslagen (Pul) och informerar om det när man lämnar ut registerutdrag. Det visar en undersökning som Datainspektionen har genomfört bland 30 slumpmässigt utvalda banker.
Banken avlyssnar dig i hemlighet
Mest läst i kategorin
Enligt lagen har kunden rätt att få veta om en myndighet eller ett företag behandlar uppgifter om kunden och vad som i så fall finns registrerat, säger byrådirektör Diahann Joseph på Datainspektionen.
Enligt inspektionen tillhör bland annat Ica Banken och Länsförsäkringar Bank dem som inte informerar i registerutdragen om inspelningar av samtal.
– Vi är en telefonbank, att spela in samtal är enda sättet vi har att verifiera och dokumentera vad som sagts. Om vi inte meddelar att vi spelar in är det ett misstag som ska rättas till, säger Anne Melin, säkerhetsansvarig på Ica Banken.
Enligt bankens försäljningsdirektör Bo Lagergren står det dock i Ica Bankens allmänna villkor att samtalen spelas in.
Även Länsförsäkringar Bank ska åtgärda den här bristen.
– Vi nämner att vi registrerar samtalen i villkoren för produkterna, men inte i registerutdragen. Det ska vi åtgärda snarast, säger Camilla Escande, informatör på Länsförsäkringar Bank.
Anledningen till att bankerna spelar in kundsamtal är att det ska gå att kontrollera efteråt vad som har sagts om det skulle uppstå problem.
– De banker som spelar in kundsamtal anger som skäl att de vill ha inspelningarna som bevis om det skulle uppstå en tvist med kunden, säger Diahann Joseph till TT.
– Vi spelar in samtal där kunder ringer in och gör bankaffärer. Banden sparas och lagras i tio år, säger Leif Sundgren, ansvarig för försäljning av telefontjänster på Föreningssparbanken.
Föreningssparbanken tillhör de banker som informerar i registerutdrag, i kundavtal, på webbsidor och i broschyrmaterial med mera om att kundsamtalen bandas.
Kunden kan skriva till banken och begära att få ett registerutdrag, det är dock ovanligt att kunder utnyttjar den rätten. Mindre än hälften av de 30 banker inspektionen kontrollerade hade fått in någon ansökan under det senaste året, bara fem banker hade fått in mer än 20 ansökningar, enligt Datainspektionen.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.