British Airways spenderar över 1 miljard kronor på bland annat nya sängar i sin business class. Till sin hjälp har man tagit ingen annan än Wallpaper-grundaren Tyler Brûlé.
BA storsatsar på Business Class

Mest läst i kategorin
British Airways satsning på sin Club World service har designats av stilgurun och grundaren av Wallpaper magazine Tyler Brûlé, som också stod för omlanseringen av Swissair till Swiss efter konkursen. Satsningen innebär bland annat att de kommer att installera över 5.000 fullt fällbara säten som är drygt 12 centimeter längre än de nuvarande och som kan justeras för att ge stöd åt knäna och ryggen.
Tilllyxningen av business class är ett vapen i det krig om kunder som just nu förs i luften. Andra flygbolag har nyligen tagit bekvämligheten i business class till tidigare oanade höjder.
– Business class har aldrig varit lyxigare, säger Alex McWhirter, som är konsumentasvarig på Business Travel magazine, till Evening Standard.
Annat som ingår i satsningen är en själv-service restaurant med sallad, smörgåsar och brittiska delikatesser som ”shepherd’s pie”, en ”privacy-screen” som avskärmar sätena från varandra, samt ett interaktivt underhållningssystem med 100-tals filmer och tv-program.
Det är inte bara de traditionella konkurrenterna som British Airways tävlar med om kunsumenternas uppmärksamhet. Det har också dykt upp ett antal nya flygbolag, som Eos och Maxjet, som bara har business class på sina flighter. Båda utgår från Stansted och kommer i januari att få sällskap av den Lutonbaserade rivalen Silverjet.
Flygbolagen Singapore Airlines och Virgin Atlantic har redan investerat milliontals pund på att höja standarden på sina businessklasser så att de ska kunna utmana British Airways som skakade om marknaden för sex år sedan när de införde den första fullt fällbara flygplanssängen.