Realtid

Axis erövrar med övervakningskamera

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 19 sep. 2006Publicerad: 19 sep. 2006

När samhället ställer krav på bättre övervakningssystem, tjänar Axis pengar på tekniskt försprång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter åtta års utveckling och marknadspenetrering, har Axis ett välförtjänt försprång med sina digitala nätverkskameror.

– Det här är bara början på en enorm uppgångsfas, säger vd:n Ray Mauritsson.

Förutom ett ökat fokus på säkerhet, är systemskiftet från analog till digital teknik, en nyckelfaktor. I dag utgör digitala nätverkskameror cirka 10 procent av den totala marknaden men tillväxten förutspås fortsatt uppgå till 40 procent per år. Axis växer i takt med marknaden och omsätter drygt 1 miljard kronor.

Med företagets starka varumärke hoppas Ray Mauritsson fortsatt dra fördel av den gynnsamma utvecklingen.

–Kundsegmenten detaljhandel och transport bedöms ha störst potential.

Genombrottsordern inom detaljhandeln fick man tidigare i år, 9.000 kameror till en av de största butikskedjorna i USA. Ray Mauritsson är förtegen med vilken kund det handlar om.

– Det här är en första test, uppskattas våra kameror förväntar vi oss en ytterligare beställningar. Förhoppningen är att flera amerikanska butikskedjor ska haka på.

Axis har lyckats väl i USA historiskt sett. För fem år sedan beställde flera amerikanska skolor övervakningskameror och företaget fick positiv uppmärksamhet i flera amerikanska medier.

ANNONS

– Den omfattande skadegörelsen och risken för våldsbrott, gjorde att skolledningar ville övervaka lokalerna bättre.

Med ett redan väl utvecklat datanätverk var det lätt att installera Axis kameror.

Inom transport har Axis slutit avtal med SL i Stockholm. I höst och under 2007 installerar SL 2.500 kameror i sina bussar. Dessutom har SL valt Axis som leverantör av 1.200 kameror till tunnelbane- och pendeltågsstationer. Väljer SL att installera kameror fullt ut på stationerna kan det resultera i en beställning på ytterligare 800 kameror.

– För att få ökad trygghet på allmänna platser ser vi en ökad trend mot mer övervakning.

Även flygplatser tillhör kundsegmentet.

– Nyligen installerade vi ett system på Logan Airport i Boston.

Förutom USA, lyfter Ray Mauritsson fram England som en intressant marknad. Där är debatten inte lika hård som i Sverige gällande integritetsaspekten vid övervakning.

– Där finns flera intressanta tillväxtområden, menar han.

ANNONS

Axis har kontor i 14 länder men finns representerat i ett sjuttiotal länder via lokala distributörer. Ett väl fungerande samarbete med dessa är därför viktigt för fortsatt lyckad försäljning.

Utmaningen för Axis består av konkurrens från jättar som Panasonic och Sony och risk för prispress på marknaden. Ray Mauritsson hoppas att deras tekniska försprång ska hjälpa.

– Vi leder utvecklingen inom digital nätverksteknik. Sony har en utmaning i dubbel bemärkelse; dels ska de fortsätta sälja sina gamla analoga system samtidigt som de ska utveckla en ny, digital teknik.

Ett annat sätt att möta konkurrensen är sofistikerade lösningar.

–Vi får skapa fortsatt övertag genom att bygga in mer intelligens i systemen.

Ray Mauritsson säger att servicenivån också kan gynna en mindre spelare som de själva.

– Inom Axis är alla experter och fokuserade på digitala nätverkskameror.

Den enorma tillväxt företaget hoppas uppnå inom de närmaste åren, ställer krav på ledarskap.

ANNONS

–Risken finns att vi inte kan bibehålla den platta organisation vi haft hittills.

Samtidigt är det den som möjliggjort den tekniska utvecklingen av företagets produkter.

Med ett starkt tekniskt produkterbjudande och 30 procents världsmarknadsandel inom en snabbväxande nisch, ser framtiden ljus ut för Ray Mauritssons gäng. Axis framstår även som ett lockande bete för någon av de stora teknikjättarna.

Ulrika Burman Sveder

frilansjournalist

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS