Den från början lilla internetbaserade aktiemäklarfirman siktar nu på att locka 7 procent av allt nytt sparande i Sverige år 2012.
Avanza blir storaktör på sparmarknaden

Mest läst i kategorin
Det skriver Avanza i sin resultatrapport för första kvartalet som kom under onsdagsmorgonen.
Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev Finans och försäkring varje vecka via e-post.
– Under 2009 gick lite drygt 6 procent av allt nysparande i Sverige till oss, så vi ligger redan idag nära målet, säger Avanzas vd Nicklas Storåkers till Realtid.se.
– Vid 7 procent av nysparandet tar vi marknadsandelar med oerhörd kraft.
Vid årsskiftet hade Avanzas kunder ett sparkapital på drygt 60 miljarder kronor hos Avanza, vilket motsvarade 1,5-2 procent av det totala sparandet i Sverige.
Vid utgången av mars uppgick sparkapitalet till drygt 70 miljarder, vilket i princip var en dubbling jämfört med ett år tidigare.
– Det beror på att börsen har gått bra, och att vi har haft ett exceptionellt starkt nettoinflöde.
Enligt rapporten kommer Avanza att under återstoden av 2010 ”lansera en rad nya produkter och tjänster, som förväntas bidra väsentligt till Avanza Banks konkurrenskraft”.
Vad är det för produkter och tjänster?
– Det brukar vi berätta om först efter lansering, säger Storåkers.
– I det här läget konstaterar vi bara ett det är så här.
– Vi är lite hemlighetsfulla.
Klart står dock att de nya produkterna och tjänsterna kommer att ha med Avanzas huvudverksamhet sparande att göra.
– Vi fokuserar på sparande.
– Allt vi gör handlar om att förbättra våra produkter och tjänster inom sparande.
– Det är något vi utvecklar kontinuerligt.
Enligt Storåkers hoppas Avanza att presentera någon av nylanseringarna under andra kvartalet.
– Och sedan har vi en hel del mål och ambitioner om lanseringar under andra halvåret.
Är nylanseringarna i linje med er normala verksamhet, eller handlar det om nya, ”omskakande” nylanseringar?
– Jag lägger ingen värdering vid det.
– Vi fortsätter att vara starkt innovativa och lansera produkter och tjänster för att stärka vår konkurrenskraft.
– Sedan är det svårt att på förhand sia om vad som kommer att ”slå” och inte.
– Vissa saker gör oss väldigt konkurrenskraftiga, men kanske inte visar sig på kort sikt.
Ett exempel är tjänstepensionssparande som Avanza lanserat tidigare.
– Det tar lång tid att bygga upp.
Under 2009 hade Avanza ett resultat efter skatt på 228 miljoner kronor motsvarande drygt 8 kronor per aktie.
Under första kvartalet 2010 var resultatet efter skatt 73 miljoner kronor motsvarande 2,50-3 kronor per aktie.
Avanza-aktien steg med 1,5-2 procent till knappt 220 kronor i onsdagens inledande aktiehandel på börsen.
Hela Avanza är totalt värt kring 6 miljarder kronor enligt Avanzas egen sajt.
Nu när det går så bra väljer Avanza att medvetet öka kostnaderna mer än normalt, för att genomföra olika framtidssatsningar.
Normalt är Avanzas mål att öka vinsten med 15-20 procent per år, vilket även är målet för kostnadsökningarna.
Men 2010 väntas kostnaderna nu medvetet öka med 25 procent, för att därefter återgå till den normala ökningstakten.
Ökningen 2010 förklaras enligt rapporten med att Avanza vill ”satsa mer än normalt på sajt- och teknikutveckling eftersom möjligheterna att ta ytterligare marknadsandelar bedöms som goda”.
– Vi väljer att investera ännu mer i framtiden, vilket gör att vi ökar kostnaderna mer än normalt, säger Storåkers.
– Vi vill egentligen hela tiden växa stabilt med lönsamhet.
– Då måste man undvika att ta jättestora risker såsom stora kostnadsökningar.
– Men nu gör vi medvetet olika satsningar vilket gör att kostnaderna ökar med 25 procent i år.
60 procent av satsningarna är enligt Storåkers ”mänsklig kompetens” kring utveckling av nya produkter och tjänster.
– Redan idag jobbar nästan 40 procent av våra medarbetare med utveckling; webdesign, projektledning och programmering.
– Den andelen har ökat sett över flera år, och är en förutsättning för att vi ska vara konkurrenskraftiga.
Hur kommer era kunder att märka det rent konkret?
– En hel del resurser går åt till att utveckla de produkter och tjänster vi kommer att nylansera i år, samt småförbättringar av vår hemsida.
Storåkers pekar även på att en internetbaserad aktiemäklarfirma som Avanza kräver en stor bakomliggande infrastruktur.
Stockholmsbörsen har exempelvis precis bytt till sitt nya handelssystem Inet, vilket även kräver anpassningar hos Avanza.
En trend är att kundernas handel numer sker på fler marknadsplatser, vilket också kräver anpassningar hos Avanza.
Nya alternativa aktiebörsen Burgundy där Avanza är delägare, har kommit igång.
– Sådana här förändringar gör att det blir väldigt mycket mer krävande att bedriva en verksamhet som Avanza.
– Att vara en värdepappersfirma idag blir mer och mer som att vara ett IT-bolag.
– Det är komplext att handla med aktier på ett konkurrenskraftigt sätt.
– Det gäller oss och alla andra.





