Realtid

AT&T satsar på säkerhet i Sverige

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 juni 2006Publicerad: 07 juni 2006

<pufftextlänk>Den amerikanska telejätten AT&T är inte bara en operatör utan också ett säkerhets- företag. Nyligen var Stanley Quintana, ansvarig för säkerhetstjänsten på AT&T, i Sverige för att värva kunder.</pufftextlänk> Men i hemlandet misstänks företaget för att ha lämnat ut uppgifter kring kunder till den militära underrättelsetjänsten, NSA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sajter som kraschar och virus som tar över användarnas identitet på nätet kommer vi att se mer av i framtiden, enligt Stanley Quintana. Han tror också att trojaner och masker som tidigare tog månader på sig att bildas, för att sedan förstöra sajter, kommer att bildas mycket snabbare.

– Virus blir alltmer intelligenta. Samtidigt blir tekniken mer känslig när internet används i mobiltelefonen och bredband, telefoni och tv hamnar i samma jack, säger han.

AT&T har som operatör under lång tid skyddat sina egna nät från virusattacker. Därför tycker Stanley Quintana att det var helt naturligt för företaget att börja erbjuda säkerhetstjänster till företag.

2002 rullade AT&T ut tjänsten för första gången till Europa och Norden. Företaget har därför redan svenska kunder som Ericsson, Volvo och BT Industries på sin meritlista.

Nu vill AT&T på ännu bredare front ta sig in på den nordiska och svenska marknaden. Företaget träffar inte bara potentiella kunder i Sverige utan letar även efter partners i form av operatörer, för att kunna nå fler platser och företag.

– Vårt huvudsakliga fokus är på globala företag. Om ett företag till exempel vill etablera sig i ett nytt land och inte vill satsa på ny infrastruktur så kan vi leverera den tjänsten. Konkurrensen är inte direkt hård. I dag finns det nämligen väldigt få företag som kan erbjuda hela bredden. AT&T är operatör, säkerhetsföretag och integratör. Samtidigt konkurrerar vi givetvis med företag som finns i alla de tre segmenten, säger Stanley Quintana.

I Sverige har företaget än så länge bara ett försäljningskontor på plats. På sex platser i Europa finns däremot datacenter med servicepersonal. Stanley Quintana ser inte det som en brist att AT&T inte kan hjälpa till på plats i Sverige.

– I de sex datacentren samlar vi all information som vi har om våra kunder. Det är där vi kan hjälpa dem. Om något händer och vi vill att kunden ska ingripa så kontaktar vi genast dem, säger han.

ANNONS

Enligt Stanley Quintana kan AT&T tidigt se om ett virus är på väg att bildas. Först skannar viruset av omgivningen och senare formerar det sig mot en kund. Det gör att AT&T kan avleda virus-attacken på ett tidigt stadium och viruset hinner inte göra någon skada.

AT&T skyddar inte bara företag från virus utan skyddar även information vid katastrofer.

– Om en plats försvinner så kan vi komma dit med mobila team och bygg upp detta igen. Vi har även backup på kundernas information så att vi kan ersätta den befintliga infrastrukturer på en gång om något skulle hända. World Trade Center är ett exempel på det. Vi kunde få igång systemet som fanns längst ned i huset efter 48 timmar, säger han.

Samtidigt som AT&T är i Sverige för att marknadsföra säkerhetstjänsten är det just nu en turbulent tid kring företag i hemlandet USA. Slaget mot terrorismen har gjort att flera av de stora operatörerna i USA, Verizon, AT&T och Bell South kan ha medverkat till brottsliga handlingar. Samtliga har uppmanats att lämna ut uppgifter kring sina slutkunder till NSA, den amerikanska säkerhetstjänsten. Informationen handlade om trafik mellan olika telefonnummer samt när och hur länge personerna pratat. Ett enda bolag, Qwest, har vägrat att lämna ut informationen, eftersom man ansett att begäran från NSA saknat laglig grund. Nu misstänks NSA för att ha överträtt sina befogenheter.

En tidigare AT&T anställd har dessutom berättat om ett hemligt rum som AT&T har haft, där det sägs att NSA skulle fått tillgång till information från operatörjättens internettafik.

Men enligt Stanley Quintana har AT&T inte gjort något brottsligt.

– Vi respekterar alltid lagen i det land som vi befinner oss i och information kring kunderna är av högsta prioritet för oss. Om kunderna inte kan lita på oss, då kan man inte lita på någon, säger Stanley Quintana.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS