<pufftextlänk>Sökmotorn "Ask Jeeves" lanserar inom kort en ny hemsida. Samtidigt som varumärket återlanseras byter sökmotorn namn till Ask.com.</pufftextlänk> Enligt ledningen har även en del tjänster förbättrats.
Ask Jeeves blir Ask.com

Mest läst i kategorin
Den engelskspråkiga söksajten Ask Jeeves har en sökfunktion som tillåter direkta frågor. För ett år sedan köptes söksajten av mediejätten Interactive Corp, en bolagsgrupp som affärsmannen Barry Diller har byggt upp. Nu laddar företaget för att kunna öka sin marknadsandel. För att lyckas med det ska sajten byta namn och tjänsterna ska enligt ledningen förbättras, det skriver Techworld.
Ask Jeeves gamla symbol, en liten brittisk butler, får i samband med lanseringen gå i pension Den nya hemsidan visar olika sökfunktioner som företaget kallar verktygslåda. Detta ska göra tjänsterna tydligar och lättare att nå. Där ska också finnas genvägar till väder, ordlista, lokalservice, nyheter med mera.
Sökmotorn har en karta. Bara genom ett musklick kan personen zooma in så nära som personen vill komma i kartan. Det går även att få gång- och körvägvisning till olika platser.
Verktygslådan innehåller även en genväg som gör att användaren kan interagera med Ask.coms skrivbord. Men först måste användare ladda ned programmet som är gratis.
Förändringarna på sajten kommer att presenteras av Barry Diller, vd och koncernchef på Ask Jeeves, moderbolag IAC, på Search Engine Strategies Conference & Expo i New York.
Enligt den senaste undersökningen från november, gjort av ComScore Networks, var Google den mest använda sökmotorn i USA med 40 procent av alla frågor. Ask Jeeves var på femte plats med 6,5 procent efter Yahoo, MSN och AOL.






