<pufftextlänk>När elitseriekvalet i går avgjordes höll många stora företag tummarna för sina investeringar.</pufftextlänk> Skillnaden mellan vinnare och förlorare blev stor. För Skellefteå Kraft innebär Skellefteå AIK:s uppflyttning en lysande investering, för Ejendals innebär Leksands nedflyttning en klar missräkning.
Arenasuccéer och floppar

Mest läst i kategorin
Uppflyttade Skellefteå och Malmö andas efter onsdagens segrar framtidstro. De blivande elitserielagen kommer att bygga nya arenor. I Skellefteås fall öppnar ombyggda Skellefteå Kraft Arena redan denna höst, i Malmö rör det sig om storbygget Hyllie Arena som står färdigbyggd hösten 2008.
De båda nedflyttade lagen Leksand och Södertälje presenterade inför årets säsong två nya arenor, Ejendals arena och Axa Sports Center. För dem har inte byggena gett det lyft som de hade hoppats på. När klubbarna nästa år spelar sina matcher i hockeyallsvenskan försvinner både publik, sponsorer och uppmärksamhet i media.
I Skellefteå är glädjen stor. Hos huvudsponsorn Skellefteå Kraft gläds man även över en god investering.
– Det har varit mycket uppmärksamhet i media. Vi köpte rättigheterna till arenanamnet i höstas. Självklart är det värt mycket för bygden och oss som företag. Vi är ju huvudsponsor, säger Monica Bracco, informationschef på Skellefteå Kraft, till Realtid.se.
En totalrenovering av arenan genomförs, vilket innebär att Skellefteå Kraft Arena till starten av elitseriesäsongen kommer att rymma 6.200 åskådare.
Sko-, hudvårds- och handsktillverkarna Ejendals hade stor del i satsningen på den nya arenan i Leksand. Företaget har sitt ursprung på orten och har en omsättning på en halv miljard kronor. När satsningen genomfördes ansåg företaget att det rörde sig om en långsiktig marknadsinvestering som skulle göra Ejendals kända bland allmänheten.
– Arenabyggnationen har blivit lyckad. Ishockeylaget har blivit misslyckat. Men så har det varit de sista tio åren. Det har varit dåliga värvningar, helt klart, säger Per-Olof Ejendal till Realtid.se.
Arenaprojektet har kostat 129 miljoner kronor och har finansierats genom att Leksand IF tog banklån på 85 miljoner, och att kommunen gick in med 15 miljoner kronor. De övriga miljonerna har betalats av sponsorer, där Ejendals har gått i spetsen. Arenan har i dag plats för 7.600 åskådare.
Utöver Leksands matcher har arenan också varit värd för den första deltävlingen i Melodifestivalen 2006, och nästa år spelas junior-VM i Ejendals arena.
Satsningarna i Skellefteå och Leksand skiljer sig åt. Skellefteå Kraft äger endast namnet på arenan, Ejendals har investerat kraftigt även i byggandet.
– Vi skulle inte kunna investera så som Per-Olof Ejendal har gjort, säger Monica Bracco på Skellefteå Kraft. Skillnaden mellan honom och oss är att han äger ett privat företag och att vi är ett kommunalt ägt aktiebolag. Om vi skulle satsa som han skulle vi få 74.000 invånare på oss. Så vi får tänka annorlunda.
Skellefteå Kraft har köpt rättigheterna till arenanamnet i 12 år. Kostnaden är 12 miljoner, eller 1 miljon om året. Något som får anses vara en god investering med tanke på att klubben nästa år spelar i elitserien. Skellefteå AIK gjorde däremot inte en lika bra affär.
– Ja, hur man nu vill säga det. De visste ju inte hur det skulle gå. Vi har gjort ett bra köp, säger Bracco.
För Leksands del tror hon att degraderingen kommer att få negativa konsekvenser.
– Publikstödet är lite sämre i Leksand när inte laget spelar bra, här går de ju alltid, säger Monica Bracco.
I Leksand sträcker sig avtalet gällande namnet på arenan över tio år. Att klubben åker ur elitserien påverkar inte den investeringen särskilt mycket, menar Per-Olof Ejendal.
– Nej, egentligen ingenting. Det är klart att det blir mindre publicitet i allsvenskan. Men det är inte bara hockeyn vi tänker på, det är annat. Arenan används även till andra sporter och arrangemang. Vi vet heller inte vad som händer om tio år, säger Ejendal.
I nästa års elitserien kommer 10 av 12 arenanamn att innehålla ett företagsnamn. De enda arenor som har behållit sina namn är Frölundas hemmaarena Scandinavium och Djurgårdens Globen.