Realtid

Apoteken lönsammare

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 31 jan. 2005Publicerad: 31 jan. 2005

Apoteket AB redovisar ett kraftigt förbättrat resultat 2004. Bäst går det för affärsområdet Hälsa som visar ett röresleresultat som är 296 procent bättre än året innan. Monopolkritiker slår tillbaka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Statliga Apotekets resultat efter finansiella poster landade på 280 miljoner kronor för 2004, en förbättring på 42 procent.

Det största affärsområdet, Hälsa, som består av alla vanliga apotek, omsatte 23,8 miljarder kronor. Omsättningen ökade med 5,7 procent jämfört med 2003. Rörelseresultatet för affärsområdet Hälsa förbättrades med hela 296 procent, från 125 miljoner kronor till 371 miljoner. Det ger en rörelsemarginal på 1,6 procent. I affärsområdet ligger hanteringen av receptbelagda läkemedel där försäljningen sedan två år endast växer cirka 0,2 procent.

– Apoteken har ingen konkurrens – de borde vara lönsammare, säger Thomas Svaton, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel som slåss mot Apotekens monopolställning.

Apoteket väljer att inte redovisa resultatet inom receptfritt, varför gör de på detta viset?

– Apoteket anlitade en konsult för två år sedan som i sin rapport pekade på två områden där Apoteket kan förbättra sin intjäningsförmåga. Det är receptfria läkemedel, där intjäningsförmågan kan öka från 33 procent till 35 procent. Och det är handelsvaror (egenvårdsprodukter) där marginalen också kan öka med två procent till 40 procent. Apotekets mål har varit att förbättra marginalerna och det har de uppenbarligen gjort, säger Thomas Svaton.

Enligt Thomas Svaton visade konsultrapporten att marginalerna på receptbelagda läkemedel är avsevärt lägre, cirka 18 procent.

Sedan EG-domstolens generaladvokat Philippe Légers i maj förra året slog fast att det svenska apoteksmonopolet inte är förenligt med EU:s regler råder en spänning inför den slutliga domen i vår.

– Jag tror att domen kan komma i mars, säger Thomas Svaton.

ANNONS

Under tiden förbereder sig Apoteket med att ge butikerna längre öppettider och att öppna fler apotek.

Är det ert svar på monopolkritiken?

– Nej, det är det inte, säger Per Matses, vice vd på Apoteket AB.

Enligt Per Matses planerar Apoteket att öppna ett 20-tal nya apotek i år. Flera av de med bara receptfritt och egenvårdsprodukter, butiker som kallas Apoteket Shop. Hittills har elva sådana butiker öppnats. Men Per Matses säger också att namnet Apoteket Shop är under omprövning.

– Apoteket undviker att tala öppet om Apoteket Shop, men om det kommer en dom kommer de att accelerera satsningen på Apoteketet Shop. Och de är livrädda för att dra på sig kritik för att utnyttja sin monopolställning. Fast de utnyttjar samtidigt sin ställning genom att kräva ensamrätt av vissa leverantörer av handelsvaror, säger Thomas Svaton.

Förra året omsatte receptfritt och andra egenvårdsprodukter 4,3 miljarder kronor inom Apoteket.

– Alla produkter blir inte tillgängliga i dagligvaruhandeln om monopolet faller. Utan det handlar om cirka två tredjedelar av produkterna, säger Thomas Svaton.

De fem viktigaste produktgrupperna är värktabletter, mage/tarmmedel, rökavvänjning, förkylningspiller och hostmedicin samt kosttillskott. Och det är de fyra först nämnda som striden gäller.

ANNONS

Hur stor marknadsandel kan varuhusen med flera ta från Apoteket om monopolet faller?

– Handeln kan ta 20 procent som de gjorde i Norge och Danmark när monopolet togs bort där. Handeln kan ha som mål en omsättningen på en halv miljard kronor inom fem år. Antirökmedel kommer att sälja bra och där blir handeln marknadsledande, säger Thomas Svaton.

I oktober blev Apotekets dotterbolag Adara AB utpekat i DN för att organisera den kedja butiker där Apoteket ska sälja receptfritt och egenvårdsprodukter. Apotekets informationsdirektör Thony Björk dementerade DN:s uppgifter.

I förra veckan ansökte Adara om att få Apovita varumärkesregistrerat.

Vad ska ni använda namnet Apovita till?

– Apovita blir namnet på ett 40-tal produkter, de som i dag heter ”Apotekets Bomull”. I och med biolagsbildningen Adara kan inte produkterna längre heta Apotekets, säger Thony Björk.

Kan Apovita bli namnet på egenvårdsbutikerna om Apoteket Shop byter namn?

– Nej, Apovita ska bara användas för produkter.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]