Realtid

Ansiktsigenkänning: Google vågar inte

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 maj 2010Publicerad: 21 maj 2010

Din kamera känner redan igen ett ansikte. Nu kan mobilen räkna ut vem det är, men Google vågar inte släppa tekniken på webben. Fältet är fritt för svenska Polar Rose.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Malmöföretaget Polar Rose har varit på vippen till ett kommersiellt genombrott i ganska många år nu. Men det är något som inte riktigt lossnat.

Carl Silbersky tog över som vd vid årsskiftet.

Uppdraget var att styra om från fiffiga gratistjänster på webben till att bli en tung teknikleverantör som kan visa upp pålitliga intäkter från de riktigt stora.

– Vi ger inte bort mjukvaran som vi gjorde tidigare, säger Carl Silbersky.

Nu ska Polar Rose licensiera sin teknologi till operatörer, till utvecklare och tillverkare av mobiltelefoner och till de stora sociala nätverken på internet. Fortfarande har företaget inga intäkter.

– Vi är inne i ett känsligt skede, säger Carl Silbersky.

– Vi är i förhandlingar med ett flertal bolag. Vi överväger vår väg framåt med flera spelare.

– Mycket är i en evaluation/integration phase. Time to market för vår teknik som de använder idag ligger bortom årskiftet 2011, men det finns intresse för att släppa olika tillämpningar redan i år.

ANNONS

Googles vd Eric Schmidt konstaterade under sin så kallade Zeitgeist-konferens i London i veckan att ansiktsigenkänning står inför ett genombrott på webben.

Google använder redan tekniken i fotoalbumet Picasa och i tjänsten Goggle som presenterar sökresultat från en bild. Det här fungerar bara med Android-telefoner – inte på Googles vanliga söktjänst på webben.

Google håller igen av rädsla för att människor ska vända sig mot dem om det visar sig att de tjänar pengar på att sälja ut människors personliga integritet.

I några skälvande månader är nu fältet fritt för konkurrenter att försöka etablera sig innan Google tar över som så många gånger förr.

Kommer Google köpa loss Polar Rose?

– Absolut inga kommentarer på det över huvud taget, säger Carl Silbersky.

Riskerar Eric Schmidt att bli frånåkt av dig?

– Absolut inte. Det är jättebra och vassa. Vi har andra tekniska lösningar, med integration till sociala nätverk.

ANNONS

Hålls också ni tillbaka av rädsla för juridiken och opinionen i fråga om personlig integritet?

– Absolut. Det gäller för alla spelare.

– Men vi är techie-nerds som inte utvecklar end-consumer produkter, säger Carl Silbersky som själv har en bakgrund som affärsutvecklare och konsult.

– Vi är världsledande på algoritmen bakom ansiktsigenkänning, att hitta att det är just du som är på bild. Det här är superavancerade saker. Det är inte bara att släng upp en app på webben.

Fiffiga mobilapplikationer finns det redan för många av.

– Det här med tjänster som att ta reda på var närmaste tunnelbanestation ligger… Eller att jag skulle vilja kunna få mer information om en produkt som till exempel tomatketchup… Det är inte där möjligheterna ligger, säger Carl Silbersky.

– Vi vill engagera och enabla. Vi vill skapa en wow-känsla för användaren.

– Att rikta sin kamera mot någon och känna igen den personen, om den personen tillåter det. Det kan vi göra.

ANNONS

– En vanlig familj som min egen har kanske 30.000 bilder. Det blir omöjligt att hitta en viss bild på en person eller en händelse.

– Att kunna söka och organisera bland mängden av de här bilderna blir viktigt.

Bara Facebook har idag 30 miljarder bilder. För att kunna känna igen vem som finns på vilken bild måste alla bilder på ineternet först taggas och sedan indexeras på samma sätt som Googles spindlar inexerar all text på internet i sina gigantiska datahallar.

– Google gillar ju att tagga saker. Du har miljarder bilder som är otaggade. Här kan du tjäna pengar, säger Carl Silbersky.

Den som vill tjäna pengar måste försöka förstå vad människor vill.

– Jag vill tillhöra. Jag vill exponera vad jag gör och var jag finns, säger Carl Silbersky .

– Tänk dig att du är på ett bröllop. Någon tar en bild och lägger upp den på en sajt som Facebook. Du ser bilden, blir intresserad och säger ”ge mig mer av det”.

– Då suger vi ut alla bilder med samma personer, samma plats, samma tid. Vi kan se att det hör ihop.

ANNONS

Det som idag sparas av var och en i datorn och mobilen kommer snart att sparas i datorhallar istället. Allt är online. Frågan är bara vem som kommer åt det – och hur det går att hitta bland alla bilder.

Ett sätt är förstås att någon talar om för dig att du finns på bild.

– Tänk dig att jag tar en bild på dig. Alla mina bilder hamnar hos Telia. Du får ett sms. Det är 92% chans du tittar på bilden.

Innan streamingen tog över fildelningen upplevde musikbranschen samma tvärnit inför det kommersiella genombrottet som Polar Rose upplever idag.

När nu Spotify kör om Chilirec andra musiktjänster är teknologin bara något som förutsätts fungera, en hygienfaktor.

Det avgörande är istället att ha de stora bolagen och konsumenterna på sin sida – juridiskt och politiskt.

Här skulle Polar Rose kunna välja att jobba aktivt på att hamna på rätt sida skranket, men kanske är det mer realistiskt att behålla imagen som techie nerds och skaffa sig starka allierade.

– Vi kryper under huden på de stora, säger Carl Silbersky.

ANNONS

Polar Rose backas upp av riskkapitalbolaget Nordic Venture Partners som gick in med nya pengar så sent som i januari 2010. Sammanlagt har Polar Rose tagit in 5,4 miljoner euro, drygt 50 miljoner kronor.

Det går inte att testa tekniken själv någonstans, men företaget har gjort ett par demonstrationer tillsammans med börsfähiga Malmöföretaget TAT som setts av 750.000 på Youtube.

Räkna med att Eric Schmidt var en av dem.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS