Kristoffer Persson och medgrundarna på advokatbyrån Frank hoppade av storbyrån och startade från noll. Fem år senare kan de se tillbaka på en tillväxt i raketfart.
"Ännu bättre än vad vi föreställde oss"
Mest läst i kategorin
Frank har haft en stark tillväxt sedan starten för drygt fem år sedan. I fjol ökade byrån sin omsättning med 123 procent och rankas av Affärsvärlden som den snabbast växande av de svenska affärsjuridiska byråerna.
– Det har gått ännu bättre än vad vi föreställde oss och vi har nått många av våra mål tidigare än vi kunnat räkna med, säger Kristoffer Persson, en av grundarna och managing partner för byrån.
Allt startade på advokatfirman Vinge. Här började kollegorna Marcus Axelryd, Helena Dandenell och Kristoffer Persson att prata om att starta egen advokatbyrå.
– Många jurister på advokatbyråer bär nog på en dröm om att starta eget någon gång under karriären, säger Kristoffer Persson när han tar emot Realtid.se i Franks lokaler på Regeringsgatan i centrala Stockholm.
Personlig utmaning
– När vi drog igång 2006 fanns det inte någon byrå som var specialiserade enbart på tvistelösning och/eller media, it och telekom. Vi såg en väldig spännande möjlighet på marknaden. Men framförallt såg vi en utmaning på det personliga planet: att starta ett företag, bygga en företagskultur och pröva våra egna idéer.
Företagskulturen de eftersträvar återspeglas delvis i namnet Frank, vars innebörd ska läsas som adjektivet; att vara rättfram, att vara frank. I praktiken betyder det att alltid lämna ett rakt uppriktigt råd.
– Det kan innebära att rekommendera en klient att lägga ner en tvist om det är vad klienten behöver höra – även om det kanske inte är vad klienten vill höra.
Namnet fungerar också som en isbrytare i många sammanhang (”Vem är Frank?”), berättar Persson.
En annan del av företagskulturen de eftersträvar är att delägare alltid ska jobba aktivt i uppdragen och ge fortlöpande återkoppling till de biträdande juristerna.
– Det handlar om att vara lyhörda både mot klienter och medarbetare. Klienterna vill ha delägare som är aktivt involverade och den yngre generationen har en stark vilja att utvecklas i många olika avseenden. Det ställer höga krav på återkoppling. Vi försöker att coacha våra biträdande jurister, inte bara inom uppdragen, utan på flera plan: hur de utvecklar sin advokatteknik, hur de marknadsför sig och ackvirerar egna uppdrag samt hur de kan bidra till att vidareutveckla byrån.
Lyckas ni med den återkopplingen?
– Det får du fråga dem. Vi kan säkert bli bättre på detta, men vi försöker sträva i rätt riktning.
Vinstdelningssystemet är true partnership – ett självklart val – menar Kristoffer Persson.
– En del större byråer kan kännas mer som en plattform för olika individers karriärer. Det kan finnas en svårighet att enas om och implementera gemensamma strategier. Vi vill skapa ett företag som bygger ett varumärke och en gemensam företagskultur. Då är det en stor fördel att ha true partnership.
Att det blev en kombination av just tvistelösning och branschexpertis inom media, it och telekom beror bland annat på att områdena tenderar att överlappa varandra. Sedan är också tvister mer ad hoc-betonade och kommer ofta in till byrån via andra rådgivare. I jakten på att bygga ett företag finns det större möjligheter att jobba upp långvariga kundrelationer med en branschinriktning.
– Målet är att vara ledande inom dessa två specialistområden.
Ett högt satt mål.
– Ja, men realistiskt. I många av våra uppdrag är vi redan där. Vi måste bara nå ut bättre och uppfattas som det i en bredare krets, säger Kristoffer Persson.
Vid starten fungerade Vinge som en bra språngbräda.
– Vi skildes som vänner. Vi lade ner mycket tid och energi på det. Tillsammans med Vinge hittade vi väldigt bra lösningar där vi delade upp pågående uppdrag efter klienternas önskemål. I några uppdrag arbetade vi under en kortare period vidare som underkonsulter.
Det har inte varit lätt att få till en intervju med företrädare för Frank. Undertecknad har vid flera tillfällen bett om att få prata med entreprenörerna bakom byrån. För ett par år sedan kom svaret att nej, Frank var inte intresserat.
– Vi kände att ville fokusera på annat, men också att det inte fanns lika mycket att berätta då. Nu har det gått fem år och vi känner att det finns mer att berätta.
46 miljoner i omsättning
Byrån har i dagsläget 15 jurister och snart sju delägare. Verksamheten som startade i ett minimalt kontor ovanpå Riche har nu ett modernt kontor på 700 kvadratmeter och en omsättning som 2010 landade på 46 miljoner kronor.
Trots att Frank kan beskrivas som en entreprenöriell framgångssaga har resan hit varit slitsam.
– Vid starten fanns inget dragspel i organisationen. Det enda dragspel vi hade var vi själva, och då får man arbeta väldigt hårt.
– För fem år sedan, när vi endast var ett fåtal jurister, var vi sårbara och det hände att vi fick pressa oss ganska hårt. Jag minns särskilt ett tillfälle när jag arbetade i ett intensivt uppdrag trots en elak influensa. Som tur var tappade jag rösten i princip i samma ögonblick som vi la på luren efter den avslutande telefonkonferensen.
En annan period som var tuff var under en tid av kraftig expansion. Runt årsskiftet 2009/2010 växte firman mycket. Byrån fick tag i nya, större kontorslokaler men fick inte flytta in förrän nästan ett halvår senare.
Flyttbonus till personalen
– Vi var tvungna att rekrytera biträdande jurister men den gamla lokalen hade sina begränsningar. Kontoret var överfullt och vi kunde inte ta in så många nya medarbetare som vi skulle önska. Det kändes väldigt rimligt att ge alla anställda en extra månadslön i flyttbonus efter den besvärliga perioden.
Istället för att fixa telefonabonnemang, skruva ihop Ikea-möbler, arbeta i trångbodda lokaler kan delägarna på Frank nu fokusera på strategi, utveckla sin affärsmodell och satsa på marknadsföring och varumärkesbyggande.
– Den typen av tillväxt som vi haft de senaste två åren ser vi inte framför oss de kommande åren. Nu ska vi konsolidera och metodiskt bygga vidare.
En ny delägare tas in vid årsskiftet. Det är den första interna rekrytering som advokatfirman gör. Ny delägare blir Linda Landén, specialist på immaterial-, marknads- och mediarätt som också sysslar med tvistelösning. Hon anslöt till byrån för två år sedan och var dessförinnan på Vinge i fem år.
Att tre av byråns sju delägare är kvinnor är ett ovanligt ratio i branschen men för Frank handlar det om affärer:
– Vi vill ha de bästa personerna som delägare och då blir en mix av män och kvinnor helt naturlig.









