Ser fram emot att jobba med Håkan Buskhe.
Anna och Linn glada för ny Saab-vd
Mest läst i kategorin
Presstjejerna Linn Lichtermann och Anna Lindh ser fram emot att jobba med nya Saab-vd:n, säger de till Realtid.se. Chefen själv, Håkan Buskhe, avslöjar dock att han aldrig kommer att flyga.
– Jag är tyvärr färgblind, säger Håkan Buskhe när Realtid.se frågar honom om han själv flyger. Detta efter att den tillträdande Saab-vd:n berättat om sitt stora flygintresse: han uppsöker alltid flyg- och armémuseum när han är ute och reser, uppger han.
Dessförinnan har Realtid.se umgåtts en stund med presstjejerna – ”media relations manager”, är titeln de bär – Linn Lichtermann och Anna Lindh.
– Det var ju trist när man fick reda på att Åke skulle sluta, säger Lichtermann och anger hans kunskaper och engagemang som två orsaker till att han var mycket omtyckt bland medarbetarna.
– Samtidigt var det bra att få klarhet i vem som skulle bli hans efterträdare, fortsätter hon, och berättar att hon inte förrän under söndagen, dagen före presskonferensen, fick besked om Håkan Buskhe.
Anna Lindh instämmer med sin kollega:
– Det är skönt att ha fått ett namn, att veta att allt är klart nu, säger hon.
Linn Lichtermann har arbetat på Saab sedan 2005 – länge kanske, men inte stort mer än ett ynka sandkorn i historiens timglas om man jämför med Åke Svensson, som enligt Lichtermann varit anställd sedan 1976.
Håkan Buskhe ser liksom Lichtermann och Lindh fram emot sitt tillträde – så mycket att han inte ens tänkte på lönelyftet från 3,8 till sex miljoner när han tackade ja till att byta från E.on Sveriges vd-stol i Malmö till Saabs på World Trade Center i Stockholm.
Det säger han åtminstone till Realtid.se.
– Det var ett rörligt target på fem och en halv miljon kronor på E.on, men det var ett helt annat upplägg, en tysk konstruktion. Men lönen har jag inte ens funderat på.
I stället för finansiella faktorer beskriver han hur angenämt det är att bli direktör i ett Wallenbergbolag när Realtid.se, i Marcus Wallenbergs närvaro, ber honom beskriva sin syn på att börja jobba åt wallenbergarna i stället för som nu åt tyskar.
– Det vet han ju inget om än, säger Marcus Wallenberg en smula skälmskt innan Buskhe börjar berätta om hur fint det är.
– Jag kommer själv från en småföretagarfamilj, och att bli chef i ett Wallenbergbolag är ju bland det finaste som finns.
Vad för småföretag?
– Min pappa hade en elkonsultfirma i Örnsköldsvik, säger Buskhe, och nämner sedan att den inte var helt liten: den hade även internationell verksamhet.
Håkan Buskhe
kör för närvarande en biogasdriven Passat, eftersom E.on satsar mycket på biogas.
– Men jag ska nog köpa mig en Saab nu. Jo, så kommer det helt klart att bli, jag ska köpa en Saab.
Förutom lön och pension kommer Saab att förse Buskhe med en bostadsförmån i samband med flytten till Stockholm, berättar Marcus Wallenberg. Var i huvudstaden Buskhe ska bo vet han inte än – bara att det inte blir i den övernattningslägenhet han bott i natten före presskonferensen: den tillhör E.on. Den villa han äger intill en strand och en campingplats i Falkenberg ämnar han dock inte säga farväl till.
– Jag kommer att ha kvar huset, säger Buskhe.
Om Saab-Spykers vilja att heta så på Amsterdam-börsen, om hur Saab ska sälja Jas till Brasilien, och om konjunkturen har inte Håkan Buskhe någon särskild uppfattning än. Och hur påläst han hunnit bli om Saabs finansiella mål hinner Realtid.se inte undersöka.







