Bantningsföretagets framtid är osäker efter taleskvinnan Anna Nicole Smiths död.
Anna Nicoles död kan sänka TrimSpa
Mest läst i kategorin
Anna Nicole Smith, föredetta Playmate för Playboy, blev taleskvinna för TrimSpa i oktober 2003 efter att hon gått ner cirka 30 kilo med hjälp av deras bantningspiller. Företaget och Anna Nicole Smith har dock ställts inför upprepade rättsliga problem. Bland annat har de anklagats för att deras reklam för sina bantningspiller skulle vara missvisande.
Förra månaden meddelade amerikanska konkurrensverket att de skulle stämma TrimSpas marknadsföring, och andra bantningspiller som säljs över disk, på 25 miljoner dolllar för falsk marknadsföring. Konkurrensverket hävdade att det som företagen påstod i sin marknadsföring inte hade stöd i några vetenskapliga bevis.
– TrimSpa har en del stora utmaningar framför sig eftersom de både har förlorat sin trovärdighet och sin taleskvinna, säger Britt Beemer, styrelseordförande för America’s Research Group till CNN.
TrimSpas problem med sina bantningsprodukter sammantaget med Anna Nicole Smiths död gör att marknadsföringsexperter tror att det nu är kört för TrimSpa.
– Sett till vem deras taleskvinna var och de andra problemen som Trimspa haft så tror jag inte att de kan repa sig, säger Robert Passikoff, en marknadsföringskonsult från New York.
Trimspa är så tätt förknippat med Anna Nicole Smith att många ser hennes ansikte framför sig när de hör företagets namn, menar Passikoff.
– Det är problemet med ett varumärke som är så förknippat med en kändis. Nu har man dragit undan mattan under fötterna på företaget, säger Robert Passikoff.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.