… nybliven affärsområdeschef på Läkemedelsföretaget Eli Lilly. På sin väg dit har han fått lära sig om allt från impotens till hur livet beter sig för sydafrikanska kossor.
Anders Kristensson
Mest läst i kategorin
Som så många andra som läste ekonomi på universitetet hade Anders ingen klar bild om vad han skulle jobba med när han var färdig. Genom ett extraarbete under studietiden på malmöföretaget MasterFoods AB som marknadsassistent under en av affärsområdescheferna insåg han att han vill jobba med affärsstrategi. Inriktningen på studierna fick då också bli strategi och ekonomistyrning.
Sista sommarlovet fick han genom ett stipendium hos Tetrapak spendera i Sydafrika och å deras vägnar analysera den afrikanska marknaden.
– Det var väldigt lärorikt och utmanande att jobba med marknadsanalyser i en region där det knappt förekommer någon folkbokföring. Man inser snabbt hur bortskämda vi är i Sverige med Statistiska Centralbyrån som har all möjlig data. Istället fick jag uppskatta hur många kor det fanns och analysera potentialen i mjölkproduktionen för Tetrapaks räkning.
När Anders tog examen hade han en bild för sig vad han vill jobba på för position inom ett företag, men inte vilken bransch han skulle in i. Genom en arbetsmarknadsdag på Lunds universitet blev han erbjuden en tjänst på Eli Lilly. Hans första uppdrag blev att lansera Viagrautmanaren Cialis.
– Lilly storsatsade i Sverige just då eftersom den typen av läkemedel fortfarande subventionerades av staten genom det så kallade högkostnadsskyddet.
Hur konkurrerar man med ett varumärke som Viagra?
– Det är helt klart en utmaning. Märket har blivit synonymt med impotensläkemedel precis som Vespa för en viss typ av motorcyklar. Vi har jobbat mycket med pr och med att informera läkare om fördelarna med Cialis.
Hur ofta händer det att du är på middag och bordsdamen rodnar när du berättar vad du jobbar med?
– Inte alls så ofta. Det är för de mesta tjejerna som är roade av att höra vad jag jobbar med. Det blir ofta lite diskussioner efter middagarna. Killarna har lite svårare att prata om sådana saker.
Nu har du blivit affärsområdeschef för era öppenvårdsprodukter, vad är det för något?
– Det är läkemedel mot några av våra vanligaste folksjukdomar, framförallt diabetes, impotens och urininkontinens. Det är ett stort område att jobba med. Man uppskattar att cirka en halv miljon människor är drabbade av respektive sjukdom.
Vilka egenskaper har du som gjort att du nått en chefsposition?
– Jag tror att jag är strukturerad och bra på att få saker och ting gjorda.
Vad vill du göra framöver?
– Just nu vill jag koncentrera mig på de här tjänsten. Men på sikt vill jag få möjligheten att jobba internationellt och pröva vingarna. Var spelar mindre roll, men jag känner att jag vill pröva på annat än enbart den svenska marknaden.
Kan du ge tre råd för en lyckad karriär?
– För det första, var fokuserad och sätt upp tydliga mål vart du vill komma. Ta dig tid då och då att reflektera över vad du gjort och vad du bidragit med till företaget och din egna utveckling. För det andra så var idérik och våga pröva andra vägar. Slutligen tror jag att det är viktigt att man vågar sig på utmaningar. Det finns inga hinder, bara möjligheter!
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.