Realtid

Analytiker sågar EU-stoppad telekomfusion

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 sep. 2015Publicerad: 14 sep. 2015

EU-kommissionens konkurrensprövning skapar stor osäkerhet för europeiska M&A-marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det hävdar telekom-analytikern John Strand i en kommentar till fredagens besked att EU-kommissionen stoppar Telia Soneras och Telenors försök att fusionera sina respektive verksamheter i Danmark.

Samgåendet syftade främst till att öka bolagens lönsamhet och kvalitet i form av snabbare bredbandshastigheten och bättre mobiltäckning.

EU-kommissionen har tidigare sagt ja till flera liknande affärer. Men i detta fall menar man att de danska konsumenternas ställning skulle försvagas på grund av minskad konkurrens.

Nu sågar danska telekomanalytikern och konsulten John Strand beslutet. Han framhåller att den planerade fusionen hade analyserats noggrant av Sophie Moonen, chef för kommissionens generaldirektorat för konkurrens. Vid ett flertal tillfällen samtalade dessutom direktoratet ingående med bolagen och deras rådgivare White & Case, Orric samt Herrington & Sutcliffe.

Direktoratsbeslutet är därför allt för subjektivt och godtyckligt, enligt Strand.

”Att en fusion inte kan fenomföras i ett land där den genomsnittliga mobilanvändare spenderar lika mycket på mobilteknologi som denne lägger på två kaffe latte eller en pizza visar att konkurrensmyndigheten har förlorat kontakt med verkligheten”, skriver han i en kommentar till sin analys som offentliggjordes på måndagen.

Han lyfter även fram att myndigheten påstår att det finns fyra mobiloperatörer i Danmark, när det i verkligheten finns ett dussental i landet, men bara tre mobilnät.

Strand drar därför slutsatsen att kommissionen tvingade operatörerna att uppäva fusionen och att agerandet signalerar att den typen av sammanslagningar är svåra att genomföra i EU-länderna.

ANNONS

”Direktoratets agerande skapar en osäkerhet kring vilka fusioner som kan godkännas och motverkar därmed den politik som den ska främja. Det medför att den europeiska telekombranschen bara kan reagera på ett sätt, nämligen genom att skära i sina kostnader, göra sig av med anställda och hålla tillbaka investeringarna”, skriver han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS