Realtid

Altors apotek hotas av varumärkestvist

Martin Lindgren
Uppdaterad: 10 mars 2010Publicerad: 10 mars 2010

UPPDATERAD Riskkapitalbolaget Altors apotekskedja Apotek Hjärtat står inför en varumärkestvist med ett stridslystet vårdbolag i Mellansverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Veckan innan Altorägda Apotek Hjärtat ansökte om sitt varumärke i somras fick det Bollnäs-baserade vårdbolaget Mitt Hjärta sitt varumärke registrerat, med rätt att sälja läkemedel.

När Mitt Hjärtas jurister upptäckte Altorbolagets ansökan protesterade de, varför Apotek Hjärtat ännu inte fått rätt till sitt varumärke, skriver tidningen Läkemedelsvärlden.

Mitt Hjärta driver sedan flera år bland annat en vårdcentral i Fagersta, men ansökte först i fjol om att även få sälja läkemedel. Planen är att driva apotek under namnet Apotek Mitt Hjärta – dvs snarlikt Apotek Hjärtat.

På sjukhuset i Fagersta finns nu vårdcentralen Mitt Hjärta och Apotek Hjärtat dörr i dörr, rapporterar Läkemedelsvärlden:

– Kunderna tror så klart att apoteket och vårdcentralen hör ihop när namnet och vår kommunikation kring varumärkena är så lika, och det är inte bra, säger Anna Hammarström, läkare och vd för Mitt Hjärta.

Hon skräder inte orden, och är stridsberedd.

– Vi är beredda att stämma Apotek Hjärtat i Stockholms tingsrätt och vi kommer sannolikt även polisanmäla dem för varumärkesintrång och räknar även med att det här ärendet kommer att gå vidare till Marknadsdomstolen, dundrar Hammarström i Läkemedelsvärlden.

Den Apotek Hjärtat-företrädare Läkemedelsvärlden talat med, vice vd:n Bodil Eriksson, säger att Apotek Hjärtat jobbar efter linjen att de båda företagen och varumärkena kan samexistera.

ANNONS

De Altorpersoner som sitter i styrelsen för Apotek Hjärtat är delägarna Fredrik Strömholm och Stefan Linder, som Realtid.se sökt för kommentar till den förestående tvisten.

Till kedjan hör 200 apotek, bland annat många i centrala lägen i Stockholm.

Enligt en källa med erfarenhet av stora koncerners namnbyten och därtill hörande omskyltning kostar en omskyltning i runda slängar 20.000 för själva utomhusskylten och ungefär hälften i arbetskostnad, vilket gör 6 miljoner kronor för 200 butiker. Inklusive intern omskyltning och brevpapper etcetera springer dock kostnaden upp i det tre- eller fyrdubbla, uppskattar källan.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS