UPPDATERAD Allerkoncernen köper Sprays portal där Spray Date ingår. Allers betalar 150 miljoner kronor till Lycos Europe.
Aller köper Sprays portal
Mest läst i kategorin
Som Realtid.se avslöjade den 7 september så var Allerkoncernen i slutförhandlingar med Lycos Europe. I Sprays portalverksamhet ingår Spray Mail, Spray Chat, Spray Blog, webbhotell och Spray Date.
Spray kommer att fortsätta att vara en del av Lycos Europes europeiska annonsnätverk, framgår av pressmeddelandet i dag.
Av Sprays 54 medarbetare arbetar 17 inom portaldelen och de följer med till Aller.
– Vi köper ett väl fungerande varumärke som läggs i ett eget affärsområde, säger Martin Hansson, vd för Aller förlag i Sverige, till Realtid.se.
De övriga 37 arbetar med Sprays accessdel, det vill säga framför allt adsl bredbandstjänster.
Realtid.se skrev den 7 september att Telenor förhandlar om att köpa accessdelen för 250 miljoner kronor.
I pressmeddelandet från Spray sägs att ”den processen beräknas vara klar inom kort”. Men syftar inte uttryckligen på Telenor. En källa säger till Realtid.se att Telenor har hoppat av.
Telenors vd för den svenska verksamheten, Johan Lindgren, säger i dag till
nyhetsbrevet Telekom Online att man inte har för avsikt att köpa Sprays accessdel.
– Det är inte vi som köper accessdelen, säger Johan Lindgren.
Fredrik Pallin, pressansvarig för Spray, har ingen information att förmedla vilken eller vilka som slutförhandlar om accessdelen.
Pallin uppger att allt kommer att finnas kvar som tidigare inom Sprays portal.
– Vad som ska hända på sikt är upp tlll Aller.
Blir Sprays portal-vd Daniel Dersén kvar?
– Han går till jobbet som vanligt i morgon.
Vilken av Allers tidningar känner du mest frändskap med?
– Helt klart Hemmets Veckotidning, säger Fredrik Pallin.