Realtid

Allaannonser satsar högt

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 sep. 2006Publicerad: 27 sep. 2006

Ny vd, riskkapital och utlandsetablering. Det är annonssajten Allaannonser.se:s planer framöver. Redan nu byggs en svensk säljorganisation upp och de tre entreprenörerna har fått sällskap av sex medarbetare. Sedan Blocket drog tillbaka sin stämning har det gått snabbt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allaannonser är aktivt uppvaktade av investerare, både industriella sådana och riskkapitalbolag. Senast i slutet av augusti togs 1 miljon kronor in genom en nyemission. Den närmaste tiden handlar det dock om att få in betydligt mer pengar än så.

– Vi behöver 5 miljoner för ytterligare expansion i Sverige och 15 miljoner för den internationella lanseringen, säger den tillförordnade vd:n Urbain von Ulitzen, som med kollegan Lennart Jonsson och det gemensamma bolaget Conductus upptäckte entreprenörerna bakom Allaannonser för ungefär två år sedan.

Då arbetade de tre grundarna Jonas Söderqvist, Andereas Friis och Christian Öhlin Jansson ensamma med projektet. I dag har de sällskap av, förutom Conductus, ytterligare fyra medarbetare. Inom kort är tanken att antalet anställda på det nya kontoret vid Alviks strand ska öka med två eller tre personer.

– Pengarna från nyemissionen är öronmärkta för att bygga upp en säljorganisation i Sverige, säger Urbain von Ulitzen, till Realtid.se.

Samtidigt är planerna för en utlandsetablering långt gångna och ett varumärkesskyddat namn redan registrerat.

– Vi har skojat till det lite och valt gadYet.com. Man måste köra ett nonsensnamn, men sen står det för prylar.

För att den planerade utlandsetableringen ska bli av krävs först mer kapital. Något som inte ser ut att innebära några problem. Om man får tro Urbain von Ulitzen står investerarna på rad.

– Senast förra veckan ringde Aktietorget och ville ta oss direkt till börsen. Vi har inte avskrivit det på något sätt, men då skulle vi ju enbart få in en större summa pengar och det är inte enbart det vi söker.

ANNONS

Istället handlar det om att välja en investerare med rätt kunskap och bakgrund.

– Skulle det bara handlat om att få in pengar så hade vi fått det redan, för så många har knackat på dörren. Vi letar efter en investerare med erfarenhet och som kanske till och med gjort en internationell lansering tidigare. Detsamma gäller den nya vd som vi söker, säger han.

Innan årsskiftet räknar Allaannonser med att det är klart vem den nya investeraren blir, för att sedan kunna sparka igång utlandsexpansionen under nästa år.

I augusti lämnade Allaannonser.se:s grundare Jonas Söderqvist posten som vd och tanken är att fylla den med en person redan finns i branschen på något sätt. Den 22-årige grundaren och före detta vd:n Jonas Söderqvist, som fortfarande är kvar i bolaget, är nöjd med tillvaron.

– Det började bli för mycket att driva Allaannonser. Nu sitter jag i styrelsen och driver det på daglig basis men inte som vd med ekonomiska rapporter… Vi har ju andra projekt också, säger han.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS