På måndagen var det tänkt att den europeiska flygbjässen Airbus skulle starta ett omfattande sparprogram. Men så blev det inte. Skälet uppges vara "nationella slitningar".
Airbus sparprogram fördröjs
Mest läst i kategorin
Ledningarna för Airbus och moderbolaget EADS satt på söndagskvällen och slet med programmet, kallat ”Power 8” men kom fram till att det ännu inte gick att sjösätta. Programmet, som aviserades i oktober förra året, ska ge besparingar på 5 miljarder euro till 2010, vilket alla är överens om behövs. Programmet kan beröra 10.000 jobb, en femtedel av personalstyrkan.
Problemet är att Airbus och EADS är politiska skapelser som samägs av fyra europeiska länder med Tyskland och Frankrike i spetsen. Fackföreningar oroar sig över jobben och politiker i ägarländerna vill värna sysselsättningen.
Huvudfrågan är hur personalneddragningarna ska fördelas mellan tyska och franska fabriker. Ett annat diskussionsämne är var det nya medeldistansplanet A350XWB i huvudsak ska produceras.
I Frankrike drar det dessutom ihop sig till presidentval och då är sysselsättningen en viktig fråga.
Airbus-flygplanen designas, tillverkas och monteras i 16 fabriker spridda på fyra länder. Komponenter fraktas fram och tillbaka till sjöss, på vägar, pråmar och i jättelika fraktflygplan.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.