Att slå samman Saab och Volvo och låta staten gå in genom Vattenfall låter inget vidare, tycker Fordonsindustrigruppens Svenåke Berglie.
Ägarfrågan återstår

Mest läst i kategorin
Facken jublar över regeringens krispaket till fordonsindustrin i dag.
Volvo Personvagnar tillverkade 460.000 bilar förra året, Saab Automobil 120.000. På tio år motsvarar det knappt 6 miljoner bilar.
Om torsdagens krispaket räcker så länge så innebär det att skattebetalarna subventionerar varje ny bil med uppemot 5.000 kronor.
– Det är positivt att regeringen visar att man lyssnat, säger Håkan Danielsson, facket Sveriges Ingenjörers klubbordförande hos Saab i Trollhättan, till Realtid.se.
Fast han är inte nöjd.
– Vi anser fortfarande att man måste titta på ägarfrågan. Vi vet inte hur våra ägare kommer att komma ur det här.
Tillsammans med Magnus Sundemo som har samma roll hos Volvo Personvagnar i Göteborg föreslog han i en debattartikel under onsdagen att Saab och Volvo borde slås ihop, ifall Ford vill sälja Volvo och GM vill sälja Saab.
– Volvo Personvagnar och Saab har mycket gemensamt. Man kan ha en överordnad ägare och utnyttja massor av samordningseffekter, säger Håkan Danielsson.
Låter det konstigt? Det tycker i alla fall Svenåke Berglie, vd i underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.
– Jag tror inte att det är en lösning. Två företag som ägs av två ägare som är oerhört illa ute – att slå ihop dem, vad skulle man vinna? Vem skulle göra det? Vem skulle finansiera det?
– Om det kom in svenska ägare så tror vi att det hade varit ett mycket bättre alternativ än en ny utländsk ägare, svarar Håkan Danielsson.
Vilka svenska företag som skulle klara att vara delägare i Volvo och Saab tycker han inte att han är rätt man att avgöra. Kanske ändå statliga Vattenfall, kanske staten – men inte bara staten.
– Jag tror att det ska vara flera delägare i en sådan organisation. Staten kan vara med på ett hörn, säger Håkan Danielsson.
– Sedan kan man inte utesluta intresse från norsk sida.
Hur som helst räcker det inte med 28 miljarder.
– Vi har två ägare som är i gungning. Hur det ska sluta vet vi inte, säger Håkan Danielsson.
Dagens 28 miljarder kommer att hjälpa Sverige att liksom Italien, Tyskland och Frankrike klara att utveckla en bil från koncept till färdig produkt, tror Svenåke Berglie på Fordonskomponentgruppen.
Han efterlyser nu bättre möjligheter för företagen att låna pengar.
– Staten måste förmodligen stötta det finansiella systemet. Hur det ska gå till vet jag inte.
Det har Riksbanken redan försökt, med klent resultat.
Nu pratar regeringen om nya pengar till statliga Almi som ska hjälpa företag i branschen med lån.