När medlarna gav upp i september aktiverade IF Metall de varsel som legat på is. Nu slår facket mot Teslas laddningsinfrastruktur och fibernätverk. Men elbilsjätten fortsätter verksamheten med ett vapen som facket aldrig mött förut.
Sju nya varsel mot Tesla – facket släpper på hämningarna


Måndagen markerar två år sedan IF Metall inledde strejken mot Tesla. Men det var först när Medlingsinstitutet i september lade ner sina försök som facket bytte strategi.
”Nu släpper IF Metall på hämningarna”, skriver Arbetsvärlden.
Sju varsel är lagda och fler väntar i ”arsenalen”, enligt fackets avtalssekreterare Simon Petersson.
På torsdagen blockerar Seko arbete med fibernätverk. Elektrikerna, Vision och Unionen slår mot laddningsinfrastrukturen.
Flyger in strejkbrytare
Men verkstäderna står inte tomma. Tesla flyttar strejkbrytare mellan anläggningarna, många influgna från andra länder. 68 medlemmar strejkar, men verksamheten fortsätter.
”Strejkbryteriet är hela anledning till att primärkonflikten inte har önskad effekt”, säger Petersson till Arbetsvärlden.
IF Metalls ordförande Marie Nilsson kallar det för ”ett motvapen som vi aldrig har stött på tidigare”, skriver Dagens Arbete.
Teslas kryphål
IF Metalls svar: organisera strejkbrytarna. Många har gått med i facket och tagits ut i strejk.
Nya bilar strömmar fortfarande in. Trots hamnblockader har Tesla hittat ett kryphål.
Bilarna lastas på trailers och körs in via färjor och broar istället för lastfartyg. Dyrare, men en hittills fungerande strategi.
100 miljoner mot 10 miljarder
Strejken har kostat IF Metall omkring 100 miljoner kronor, enligt arbetsmarknadsforskaren German Bender.
Fackets strejkkassa: cirka 10 miljarder kronor, till stor del placerad i aktier, skriver SVT Nyheter.
”En bra dag på börsen drar in hela strejkens kostnad hittills”, säger Petersson till Arbetsvärlden.
Facket uppskattar att de ekonomiskt kan fortsätta i 500 år. För Tesla uppskattar Bender kostnader på tiotals miljoner kronor för rättegångar, inflyg av strejkbrytare och extrakostnader.
”Utmattningskrig”
Någon lösning är inte i sikte.
”Det här blir väl ett utmattningskrig”, säger Nilsson till SVT.
Bender, som skrivit boken ”Frontalkrock – Teslastrejken och kampen om framtiden”, delar bedömningen: ”Jag tror att strejken kan hålla på länge, kanske i flera år till.”
Accepterar kollateral skada
Nilsson bekräftar att facket tar större risker.
Sympatiåtgärder kommer att drabba företag med kollektivavtal hårdare.
”Vi kan hamna i lägen där våra åtgärder tyvärr påverkar. Det är så systemet ser ut”, säger hon till Dagens Arbete.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.










