Realtid

Nu börjar damfotboll bli en ekonomisk plusaffär

damfotboll
Norska Ada Hegerberg gjorde mål i öppningsmatchen mot Schweiz. Norge vann med 2-1. (Foto: Michael Buholzer/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 03 juli 2025Publicerad: 03 juli 2025

Större tv-avtal, fler sponsorer och mer prispengar. Nu börjar damfotbollen få snurr på ekonomin och det kan förbättra förutsättningarna för spelarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

experten
Spela klippet
Realtid TV

Experten: Tesla kan vara borta 2035

04 nov. 2025

Årets dam-EM i Schweiz sparkade igång för några dagar sedan. Det lag som vinner den turneringen får åka hem med över 50 miljoner kronor i prispengar.

Det är ett tecken på vilken anmärkningsvärd ekonomisk resa som damfotbollen har genomgått under det senaste decenniet.

Missa inte: Uefa nära räddningspaket på 6 miljarder euro för att stötta europeisk fotboll. Realtid

Prispengarna i stora turneringar har ökat stadigt under de senaste mästerskapen och kan nu utgöra värdefulla tillskott till fotbollsförbunden, skriver fotbollsjournalisten Olof Lundh i Dagens Industri.

Varje lag får pengar

Årets EM i Schweiz är ett tydligt exempel. Den totala prispotten uppgår till över 400 miljoner kronor, vilket är mer än en fördubbling jämfört med EM 2022.

Det är inte bara vinnarlaget som får pengar, utan varje deltagande nation garanteras omkring 20 miljoner kronor.

Den svenska tränarlegendaren Pia Sundhage är tränare för hemmanationen Schweiz i årets EM. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)
ANNONS

För första gången är det därmed ekonomiskt lönsamt för många nationer att delta i ett mästerskap för damfotboll.

Historiskt har damernas turneringar nämligen genererat underskott, men exempelvis VM-bronset 2023 innebar för första gången ett ekonomiskt överskott för Svenska Fotbollförbundet tack vare ökade prispengar från Fifa.

Missa inte: Credit Suisse får bakläxa på indragna bonusar. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

22 aug. 2025

Större tv-avtal

Just Fifa, och dess ordförande Gianni Infantino, har blivit bättre på att få sponsorer att kliva in i damfotbollen. Även Uefa har ägnat mer resurser åt detta, även om Olof Lundh är kritisk till hur det har sett ut tidigare.

”Otroligt nog är det Fifa som leder utvecklingen och ser till att spelarna har en möjlighet att ge tillbaka till fotbollen. Uefa har blivit bättre, men kommer från en pinsamt låg nivå”, skriver han.

På klubbnivå har utvecklingen också varit tydlig. Publiksiffrorna ökar stadigt och ligor som engelska Women’s Super League har fått rejäla lyft genom tv-avtal.

Manchester United smäller upp jättearena

Engelska storklubben Manchester United tänker bygga landets största arena med plats för 100 000 åskådare.

ANNONS

Hittat sin egen nisch

Ett femårigt rättighetspaket med BBC och Sky Sports är värt 65 miljoner pund, eller knappt 850 miljoner kronor, vilket nästan är dubbelt så mycket som tidigare avtal.

Klubbar som Arsenal lockar nu snittpublik på nära 30 000 och planerar att spela samtliga hemmamatcher på Emirates Stadium, skriver The Conversation.

Kommersiellt börjar damfotbollen också hitta en egen nisch med sponsorer riktade mot kvinnlig målgrupp. Produkter inom hälsa, familj och sportkläder är numera vanliga inslag i sponsorlandskapet.

Missa inte: Maktfamiljer hotas i Sydkorea – börsen rusar. Realtid

Bygger egen damfotbollsarena

Trots detta finns utmaningar. Många damlag går fortfarande med förlust och är beroende av stödfinansiering från herrklubbar.

Skillnaderna i faciliteter, marknadsföring och publikanpassning är fortfarande påtagliga.

ANNONS

Initiativ som att bygga nya arenor specifikt för damlag, som Brighton & Hove Albion planerar, ses som en viktig del i att skapa långsiktig tillväxt.

Det skulle vara en av de första arenorna som byggs specifikt för damfotboll och är tänkt att öppna 2027, skriver BBC.

Beckxit skakar imperiet Beckham– jämförs med Harry och Meghan

”Det började med en klänning.”

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen

Kostnadsfritt event, lär dig mer om organizational behaviour management. Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS