Realtid

Industri eller illusion? Boden satsar tungt på Stegra – trots larm

Boden
Med sex kilometer ny räls tar Boden sikte på industriboomen i norr. (Foto: Andreas Sjölin/Johan Nilsson/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 17 apr. 2025Publicerad: 17 apr. 2025

En ny järnväg ska binda ihop Boden med framtidens industri. Under ytan bubblar frågetecken kring miljardbolaget Stegra, förseningar och finansiella risker för kommunen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

experten
Spela klippet
Realtid TV

Experten: Tesla kan vara borta 2035

04 nov. 2025

I KORTHET

  • En ny järnväg byggs i Boden för att koppla Stegras stålverk till stambanan – en infrastruktursatsning på 800 miljoner kronor som ska stå klar 2027.
  • Kommunen tar samtidigt en betydande ekonomisk risk, medan det miljardvärderade bolaget Stegra kantas av interna problem, fördröjningar och uteblivet statligt stöd.
  • Trots likheter med Northvolt-kraschen hoppas kommunledningen att satsningen ska stärka Boden som industriregion. Man efterlyser statligt ansvar för att matcha industrins behov med kommunens resurser.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

Utanför Boden växer en ny järnväg fram som ska bli avgörande för regionens industriella framtid.

Den sex kilometer långa sträckan ska koppla ihop det nya industriområdet, där gröna stålbolaget Stegra bygger sitt stålverk och en vätgasanläggning, med stambanan.

Missa inte: Staten backar – Stegra kan bli nästa Northvolt. Realtid

Projektet ses som ett infrastrukturlyft men omgärdas också av finansiell risk och oro kring Stegras framtid.

Järnvägsbygget, som finansieras av privata Polar Structure och byggs av Peab, är det första nya järnvägsspåret för godstrafik i Norrbotten sedan 1964.

Företagens största hinder för grön omställning

Klimatkrisen kräver snabba åtgärder.

Ska täcka underskott

ANNONS

Kostnaden för järnvägen uppges uppgå till 800 miljoner kronor och sträckan väntas stå klar 2027, rapporterar SVT.

”Vi finansierar och sedan hyr vi ut kapaciteten på järnvägen, man slipper investera skattebetalarnas kapital”, säger Max Havama, projektledare på Polar Structure.

Läs även: SSAB överraskar – försvarar fossilfritt stål. Realtid

Men Bodens kommun, som behållit ett minoritetsägande i Boden Järnväg AB, har ändå ett tungt ekonomiskt ansvar, uppger Dagens Nyheter. Kommunen har förbundit sig att täcka eventuella underskott på upp till 30 miljoner kronor per år i fem år.

Samtidigt investeras ytterligare 641 miljoner kronor i vägar, vatten och avlopp – trots att kommunen går med stora underskott.

ANNONS

Senaste nytt

Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

22 aug. 2025

Finns frågetecken

”Det är en ovanlig lösning. Hade det inneburit en årlig insats för kommunen hade vi aldrig gått in i det”, säger Mats Berg, näringslivschef i Boden, till DN.

Stegra har bekräftat att järnvägen är kritisk och planerar produktionsstart 2026. Men framtidsutsikterna har grumlats.

ANNONS

Oroande klimatrapport: Europa värms upp snabbast i världen

Europa var förra året det varmaste som någonsin uppmätts och är nu där uppvärmningen går snabbast, enligt ny klimatrapport.

Bolaget värderas till närmare 40 miljarder kronor, trots att ingen produktion ännu har kommit i gång. Samtidigt rapporteras om förseningar, budgetöverskridanden och omfattande ledningsbyten.

”Vi har gjort en rätt omfattande omorganisation med färre avdelningar i toppen och därmed färre medlemmar i ledningen”, säger Karin Hallstan, kommunikationschef på Stegra, till Dagens industri.

Hoppas på det bästa

Vätgasanläggningen uppges dessutom ha drabbats av tekniska problem och förseningar. Bolaget riskerar även att gå miste om 1,65 miljarder kronor i stöd från Klimatklivet, enligt Dagens Nyheter – vilket kan bromsa utvecklingen ytterligare.

Missa inte: Efter Northvolts konkurs: Nu riktas blickarna mot Harald Mix. Realtid

Trots paralleller till Northvolts konkurs i Skellefteå och växande kritik mot Mix och ägarbolaget Vargas, hoppas Boden på att projektet ska bära frukt.

”Om inte det kommunala samhällsbygget går hand i hand med industrins utveckling så kommer det inte att gå bra. Det här behöver man se över från statens sida”, säger Berg.

ANNONS

Grönt stål, rött resultat: Thyssenkrupps miljardkris fortsätter

Bolaget kämpar med ökande kostnader och interna strider om grönt stål.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Kostnadsfritt event, lär dig mer om organizational behaviour management. Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS