"Vi valde Facebook för att dels effektivera och dels sänka den annars relativt höga tröskeln för gemene man att kontakta en advokat" säger delägare Björn Båsk.
Advokatbyrå ger gratis råd på Facebook
Mest läst i kategorin
Realtid.se har skrivit en del om hur de svenska advokatbyråerna använder Facebook. Många använder forumet som ett led för att berätta mer om firman för studenter.
Nyligen berättade vi om Cederquist som lanserat en speciell fototävling på sin sida. Hur de svenska byråerna använder sig av Facebook skiljer sig dock åt. Men än så länge har ingen svensk byrå gjort vad finska Näsman & Båsk nu gör, nämligen ge gratis juridisk rådgivning på Facebook.
Hur kom ni på det?
– Vi ville modernisera erbjudandet av advokattjänster till allmänheten, och ett bra forum för detta såg vi i Facebook, svarar delägare Björn Båsk.
Vad finns det för poäng med att bjuda på den typen av rådgivning?
– Det är enkelt för allmänheten, FB-användarna, att nå oss, och tröskeln är klart lägre för personer att anonymt ställa en fråga som de grubblat på. I mer komplicerade ärenden publicerar vi frågan jämte svaret på ett allmänt plan, och vid sidan av detta kan vi sedan ge mera konkreta råd åt frågeställaren genom direktkontakt. På så sätt kan en klientrelation uppstå.
Vem riktar ni er till?
– Privatpersoner och företag utgångsmässigt i Finland, eftersom vi redogör för frågor enligt finsk lagstiftning och praxis.
Vad hoppas ni få ut av den rådgivning som ni bjuder på?
– Feedback från potentiella kunder och andra intresserade. Synlighet i nya medier i jämförelse med tråkiga tidningsannonser som sedan gammalt utgjort advokatkårens sätt att marknadsföra sig på.
Ni har nu 17 ”likes”. Vad är målet?
– Nu är vi uppe i 22 ”likes”. Framtiden får utvisa hur populär tjänsten blir, men vi hoppas på ett bra mottagande av allmänheten.
Inom den svenska advokatkåren talas det en del om ett behov av att effektivisera kåren land annat med hjälp av it. Har ni några föredömen på den fronten?
– Byrån valde Facebook för att dels effektivera och dels sänka den annars relativt höga tröskeln för gemene man att kontakta en advokat. I Finland har vi inte hittat någon motsvarande tjänst så några föredömen har vi inte.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.