Advokatbyråer som fortsättningsvis vill ligga i framkant och behålla goda relationer till sina klienter behöver utveckla olika betalningsmodeller tillsammans med sina kunder. Det slår Regis årliga bransch- och kvalitetsstudie fast.
Advokatbranschens nya verklighet
Mest läst i kategorin
Regis årliga bransch- och kvalitetsstudie "Årets Advokatbyrå" omfattar över 1.000 bedömningar av totalt 20 advokatbyråer.
Studien visar att "Nöjd Klient Index" ligger fortsatt på en hög nivå, trots viss nedgång 2015. Sedan studien startade 2008 har proaktivitet, prisvärdhet och kunskap om kundens marknad varit de lägst betygsatta kriterierna som också varit viktigast att förbättra. Högst betygsatt är tillgänglighet och engagemang.
Krav på prismedvetenhet och kostnadseffektiva lösningar är något kunderna betonar starkt. Särskilt chefsjurister rankar prisvärdheten som ett mycket viktigt område för sina byråer att förbättra – och i dubbelt så hög utsträckning som vd:ar.
De advokatbyråer som fortsättningsvis vill ligga i framkant och behålla goda relationer till sina klienter behöver utveckla olika betalningsmodeller tillsammans med sina kunder.
Vidare noteras en skillnad i upplevd affärsnytta mellan de som köpt tjänster inom enkel juridik jämfört med de som köpt tjänster inom komplex juridik. Ju mer komplexa köp av affärsjuridik – desto större upplevd affärsnytta.
– Advokatbyråerna står inför viktiga vägval när det gäller upplägg av långsiktigt hållbara betalningsmodeller. Digitalisering av enklare juridik och utbildning, års- och ärendestyrda avtal kommer att påverka upplevelsen av prisvärdhet positivt. Upplevelsen av prisvärdhet är ju som högst vid inköp av mer komplex juridik, säger Ylva Gnosse, delansvarig för advokatprojektet, till Realtid.se.
Att bli en viktigare partner för kunden med större närhet i samarbetet är också en önskad utveckling som lyfts fram. Upplevs advokatbyrån som en partner är bytesbenägenheten lägre, inköpen större och benägenheten att rekommendera byrån till andra är mer sannolik.
Digitalisering och innovationskraft får låga betyg
Kunderna är inte helt tillfreds med advokatbyråns nivå av digitalisering och grad av innovationskraft.
Eftersom krav på digitalisering av affärsjuridiska tjänster och arbetssätt tillhör topplistan över branschens framtid anges det i studien att byråerna behöver prioritera dessa frågor i sin affärsutveckling. Det handlar om att arbeta med externa och interna verktyg, men framförallt den egna kulturen och var och ens förmåga att agera digitalt, innovationskraftigt och proaktivt i varje kontakt med kunden.
Ett relativt vanligt svar på frågan om branschens utveckling är att man inte tror att den kommer att utvecklas så mycket, det vill säga att det finns en låg förändringsbenägenhet.
Ökad specialisering och fler nischbyråer
Kunderna tror på en ökad specialisering och fler nischbyråer, men också på en polarisering av branschen genom att det blir fler sammanslagningar. Att skapa en stark position gentemot de större byråerna kan vara en utmaning för de medelstora advokatbyråerna. Risken att hamna i en otydlig position är stor om en byrå inte är tillräckligt bred eller tydligt nischad.
Advokatbyråvalet: En relationsstyrd bransch
Studien visar även att de vanligaste inledande orsakerna till att parterna i ett samarbete kommer i kontakt med varandra är att kunden känner en person som arbetar på byrån eller har fått rekommendation av andra. Denna relationsstyrda påverkan på branschen fortsätter att vara stark över tid och visar inga tecken på att avta.
– Marknaden för inköp av affärsjuridiska tjänster är i hög grad "relationär". Vägen till partnerskap är inte självklar. Ett proaktivt förhållningssätt samt förmågan att skapa goda relationer utanför ärendena avgör vilka advokatbyråer som kommer att lyckas i framtiden, säger Ylva Gnosse.
När det gäller marknadsaktiviteter är det endast 2 procent som uppger att de blivit direkt kontaktade av advokatbyrån och 3 procent anger att de inlett ett samarbete efter att ha deltagit på ett seminarium eller föreläsning hos byrån. Uppsökande aktiviteter från advokatbyråer förekommer därmed i fortsatt låg utsträckning.
– Marknadskommunikation är ett intressant område som säkerligen kommer att utvecklas framöver. Då området av olika skäl traditionellt inte prioriterats är fältet relativt öppet för de advokatbyråer som aktivt kommunicerar sitt erbjudande, asvlutar Ylva Gnosse.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.