Accenture och Fjord har medverkat till 15 tekniska innovationer för att förebygga #MeToo-problematik. Det skedde vid helgens hackathon för jämställdhet där konsultbolagen var huvudsponsorer.
Accenture satsade 640 mantimmar på att förebygga #MeToo
Mest läst i kategorin
I helgen gick ett unikt hackathon av stapeln i Stockholm. Runt 150 experter och eldsjälar inom teknisk innovation och jämställdhet möttes för att arbeta fram konkreta lösningar på de samhällsproblem som uppmärksammades i samband med #MeToo förra hösten.
Bland experterna fanns även jurister och ekonomer. Syftet med hackathon var att ta fram fullödiga business-case, där lösningen på ett identifierat samhällsproblem också skulle kunna omsättas i en skalbar affär.
Konsultföretaget Fjord, en del av Accenture Interactive, som till vardags arbetar mycket mot bank och finans, var tillsammans med Accenture huvudsponsor till eventet.
Jonas Höglund, Leadership Design Director på Fjord, berättar om bakgrunden.
– Det var för ett par tre månader sedan som frågan dök upp i mitt flöde. NowWhat behövde hjälp med sitt hackathon för jämställdhet och frågan kändes sjukt relevant för oss.
Fjords engagemang i helgens hackathon kan ses som ett exempel på hur moderbolaget Accenture arbetar med hållbarhet. Det handlar om att använda företagets kompetens inom innovation och ny teknologi för att skapa samhällsnytta.
– Det finns ett business case i det också, naturligtvis, säger Ingrid Alexanderson, Corporate Citizenship Lead och ansvarig för CSR frågor på Accenture och fortsätter:
– Det här är saker som vår personal vill vara med och göra. Vi har en starkt värderingsdriven kultur hos oss, och att vara med och skapa lösningar till våra stora samhällsutmaningar är i sig är viktigt för oss.
Även det externa medarbetarvarumärket förstärks av att Accenture är med och sponsrar den här typen av arrangemang, tillägger marknadschef Anna Markelius.
Helgens hackathon pågick i dagarna tre, det startade på fredagskvällen och höll på en bit in på söndagseftermiddagen. Men förberedelserna har tagit tre veckor och sysselsatt 3-5 personer.
Det närmaste man kan komma ett konkret mått på nedlag resurs är 640 mantimmar, som Accenture har satsat tillsammans med Fjord, vilket torde motsvara en insats på flera hundra tusen kronor.
Fjords team, som letts av Jonas Höglund, identifierade i förberedelsefasen fem problemområden som deltagarna vid hackathon skulle få ta sig an, exempelvis manskultur, rätt till barndom eller arbetsplats.
15 team bildades utifrån intresseområden och kunskaper. På fredagskvällen ägnade man sig åt teambuilding och på lördagsförmiddagen att läsa sig in på det problem man tagit sig an. Sedan satte det konkreta innovationsarbetet igång. Här hade teamen även tillgång till experter på allt ifrån UX-design (programmering) till GDPR (data- och personuppgiftsskydd) och finansiering.
Klockan 12.30 på söndagen var det deadline och dags för teamen att pitcha för varandra. Flera idéer byggde på gamification, exempelvis vinnaridéen som är ett digitalt rollspel att använda i klassrummet. Spelet Empathize syftar till att pojkar och flickor ska kunna leva sig in i varandras situation och bygga empati över könsgränserna.
Ett team från den internationellt välrenommerade skolan Hyper Island bidrog med en teknik för att komma åt dolda strukturer som kan motverka eller medverka till jämställdhet. Idén bygger på att möten och konferenser spelas in och anonymiseras, för att man utifrån datan ska kunna dra slutsaster om mäns och kvinnors olika förutsätningar och beteenden i mötessituationen.
Varför ska jämställdhetsproblematik lösas med teknik?
– Teknik och jämställdhetsarbete matchar på flera sätt, det handlar om allt ifrån hur vi konsumerar information via tekniska plattformar till hur teknik kan reproducera strukturer som finns i samhället, säger Jonas Höglund.
Det handlar också om skalbarhet, påminner Ingrid Alexanderson.
– Ska man nå skalbarhet måste man använda teknik.
Flera av helgens idéer har redan mött intresse på marknaden.
– Syftet med ett hackathon är att konkretisera idéer, men en av de stora behållningarna är att se hur nätverkandet tar fart och vilka samarbeten det genererar, säger Jonas Höglund.
Det var första gången Fjord Stockholm var med och arrangerade ett hackathon, men definitivt inte sista.
– NowWhat vill göra det här till ett årligt event, kanske med mer nischade uppföljare. Vi som har arbetat med det här känner oss personligen engagerade att ta det vidare, säger Jonas Höglund utan att konkretisera Fjords eller Accentures nästa steg.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.