Realtid

Absolut satsar på tv-reklam

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 24 jan. 2006Publicerad: 24 jan. 2006

<pufftextlänk>Marknadsföringen är allt. Den svenska exportsuccén Absolut Vodka har under 2005 halkat efter sina konkurrenter i USA.</pufftextlänk> Med en massiv reklamkampanj hoppas statliga Vin & Sprit att en ny generation vodkadrickare ska hitta till det renade svenska brännvinet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Visserligen leder Absolut fortfarande försäljningen i USA över importerad vodka, med sin andel på 10 procent, men tillväxten anses inte vara tillräcklig. När försäljningen av importerad vodka ökade med 8 procent 2005 var Absoluts motsvarande ökning bara 2 procent. Enligt BusinessWeek har bara under de senaste åren över hundra nya vodkasorter introducerats för den amerikanska marknaden, något som har fått Absoluts andel att minska från 58 procent under 1999 till 36,5 procent för 2004.

Med anledning av detta inleder nu Absolut Vodka en stor kampanj i USA. Med en kampanjbudget på 150 miljoner kronor kommer statliga Vin & Sprit att för första gången marknadsföra sin storsäljare med hjälp av tv-reklam.

– Reklamen ger en ny mening till ordet absolut och använder andra medium som inte tidigare har använts, säger Matthias Aeppli, Absoluts vice marknadschef, till USA Today. Tv har blivit öppnare och tillgängligare (till alkoholreklam). Det är viktigt att vi talar till den nya generationen på ett nytt och uppdaterat sätt.

Tidigare har Absolut hållit fast vid sina klassiska printannonser, även när andra vodkamärken, som Smirnoff, använt sig av tv-reklam för att nå nya målgrupper. Nu frångås alltså den principen, dessutom har man valt att skriva ordet absolut med engelsk stavning. Den första tv-reklamen, som skapats av TBWA/Chiat/Day, anspelar precis som i printannonserna på namnet Absolut och vodkaflaskans form. Denna gång har man valt klassiska amerikanska symboler för att nå ut till amerikanerna.

Marilyn Monroe benämns som ”The Absolute Morale Booster”, Steve McQueen ”The Absolute Man”, Apollolandningen ”The Absolute Road Trip” och frihetsgudinnan ”The Absolute Welcome.” 30 sekunder långa reklamfilmer kommer att visas i tv-kanaler så som Comedy Central, E! och Fox Sports net.

För några dagar sedan framkom att Lenny Kravitz kommer att delta i en global musikkampanj med Absolut. Låten ”Breath” är en danslåt som enligt Absolut är inspirerad av vodkans ”klarhet, enkelhet och perfektion”.

Jörgen Löwenfeldt

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS