Realtid

ABG:s analyschef om satsningen

administrator
administrator
Uppdaterad: 07 nov. 2012Publicerad: 07 nov. 2012

Innovativ analys och målmedveten satsning är ABG:s framgångsrecept.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

ABG:s analyschef Karl Berglund säger att stämningen är god på bolagets analysavdelning sedan beskedet att man har hoppat upp till topp tre i Prosperas ranking. I och med det går ABG om konkurrenten Carnegie.

Vad tror du är förklaringen till att ni har gått om Carnegie?

Jag vill inte uttala mig om någon specifik konkurrent. Vi arbetar målmedvetet med att förbättra vår analysprodukt och är glada att den satsning vi har gjort på analys de senaste åren uppskattas av våra kunder, säger Karl Berglund.

När det kommer till några parametrar sticker ABG ut särskilt.

– Extra glada är vi för att vi rankas som etta med avseende på ”Case analysis” (idédriven analys) och som ”Speaking partners” (kontinuerlig dialog med kunderna) eftersom vi har haft ett särskilt fokus på det senaste året. När det gäller tier 1-kunder rankas vi som etta i sju sektorer. Det är det bästa ABG någonsin gjort, säger han.

Enligt honom har det gjorts flera förändringar på ABG:s analysavdelning under det senaste året. Förutom det särskilda fokus som nämns ovan har det skett förändringar på personalsidan. Nyrekryteringar på flera sektorer har gjorts på bland annat Stockholms-kontoret och samtidigt har bolaget tappat ett par personer.

– Jag har adderat analytiker i sektorerna verkstad, olja/energi, bank och, senast denna vecka, på telekom operatörer, säger Karl Berglund.

Men SEB Enskilda och Handelsbanken rår man ännu inte på enligt Prospera.

ANNONS

Vad kan ni förbättra?

Det mesta går att förbättra. Vi har en plan för alla delar inom affärsområdet Markets där analys, mäkleri och trading ingår, men den planen behåller jag för mig själv tillsvidare.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS