Brittiska riskkapitalbolaget 3i:s investeringar i nystartade företag ("venture capital") har gått så dåligt att man upphör med detta. Strategin läggs om helt till investeringar i mogna industriföretag.
3i ger upp venture capital

Mest läst i kategorin
– Investeringar i företag i tidig fas har inte varit ett enkelt område, säger 3i:s vd Philip Yea till Financial Times.
3i hade 750 investeringar i nystartade teknologiföretag vid millennieskiftet. Investeringarna värderades till nästan 30 miljarder kronor motsvarande halva 3i:s totala investeringar. På den tiden började 3i betraktas som en av de stora spelarna inom denna nisch, fullt jämförbar med liknande riskkapitalbolag i teknologibranschens ”Mecka”, Silicon valley i USA.
Men investeringarna har alltså gått dåligt, och nu är det ”helt om” som gäller. Sedan it-bubblan brast i början på 2000-talet, har investeringar i nystartade teknologiföretag varit 3i:s sämsta område. Åtminstone 12 miljarder kronor av 3i:s investeringar har blivit värdelösa på grund av detta.
– Detta är en naturlig utveckling av 3i:s strategi, för det finns mer värde för oss i företag i senare fas internationellt. Det är vad vi har inriktat oss på mer och mer, säger Yea och anser att 3i har bäst kompetens på uppköp av gamla, väletablerade företag.
– Riskkapitalbolag måste klargöra vad de är bra på och inte bra på. Vi vill fokusera på det område där vi är distinkta. Vår nya strategi är ett yttrande om oss, inte om hur marknaden för riskkapitalbolag är generellt, säger Yea.
Ändå är 3i:s strategiomläggning just betecknande för hela riskkapitalbolagsbranschen. Inte bara 3i har drabbats. Investeringar i nystartade teknologiföretag har generellt gått dåligt i riskkapitalbranschen, medan exempelvis stora företagsköp varit ett jättelyft för många riskkapitalbolag såsom svenska EQT.
Till 3i:s försvar kan framföras att investeringar i nystartade teknologiföretag brukar följa en ”J-kurva”.
– Värdet brukar komma senare, säger Yea.
Enligt Financial Times kan dock 3i klandras för de misslyckade investeringarna. 3i betalade ett högt pris för en illa bedömd rusch där pengar östes in i hundratals nystartade teknologiföretag, skriver tidningen.
3i:s nya strategi är inriktad på investeringar i medelstora företag i alla branscher över hela världen, alltifrån Asien till USA.
– Vi är ett av få globala riskkapitalbolag som klarar av att ha verksamhet på tre stora kontinenter, och det är inte lätt för andra att göra om de inte redan gör det, säger Yea. Enligt honom är 3i det enda globalt inriktade riskkapitalbolaget som fokuserar på medelstora företag.
3i gör nya investeringar på 18 miljarder kronor i år, varav 62 procent går till företag utanför 3i:s hemland Storbritannien. Under it-boomens slutfas kring år 2000, gick 22 procent av 3i:s investeringar till företag utanför Storbritannien.
3i är börsnoterat på Londonbörsen. Aktieägarna har inte omedelbart börjat jubla över 3i:s nya strategi. En synpunkt är att 3i:s riskspridning med stora investeringar i nystartade företag är en fördel när konjunkturen försämras och möjligheterna med stora företagsköp minskar.
– I den miljö vi rör oss emot, tror jag att investeringar i nystartade företag kan klara sig rätt bra jämfört med företagsköp, säger analytikern Iain Scouller på UBS. Han pekar särskilt på de ökade svårigheterna att lånefinansiera företagsköp.
I Sverige har 3i en ägarandel på 30 procent i tv-kanals-distributören Boxer. I november sålde 3i Stockholmsbaserade tjänsteföretaget Coor för 5 miljarder kronor och köpte gräsklipparföretaget GGP (Global Garden Products) tillsammans med företagsledningen för nästan 7 miljarder kronor. Svenska bolaget Stiga ingår i GGP. I februari köpte 3i en norsk division inom USA-baserade läkemedelsföretaget Alpharma för 2,5 miljarder kronor.
Ian Hammar
08-545 871 30