Finans Nyhet

Bornold om politiksnack i branschen: ”Trycket på sociala medier kan bli brutalt”

Joakim Bornold, Söderberg & Partners, Magdalena AnderssonJoakim Bornold, Söderberg & Partners, Magdalena Andersson
Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners. Foto: Söderberg & Partners
Publicerad

Finansbranschens talespersoner är alldeles för försiktiga och vågar sällan uttala sig i politiska frågor. Förklaringen är att man inte vill väcka olika politiska grupperingar. Det säger sparekonomen Joakim Bornold till Realtid.

Anders Frick

I morse kom beskedet: Magdalena Andersson blir Sveriges nya statsminister. Samtidigt lyser finansbranschens kommentarer om tillsättningen med sin frånvaro. I alla fall kommentarer från personer som uttalar sig i eget namn.

Att så få öppet vågar säga något om svensk inrikespolitik beror har sin förklaring, det menar Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners.

– Man vill gärna undvika att hamna i en politisk hemvist och framför allt inte väcka olika politiska grupperingar. Trycket på sociala medier kan bli brutalt, och det är många gånger inte värt det, säger Joakim Bornold.

Annons

Realtid har under dagen uppvaktat ett flertal branschprofiler, men det vanligaste svaret har varit: ”Tack, men jag avstår.”

– Finansbranschens talespersoner är generellt alldeles för försiktiga, men det krävs en hel del mod från banker och andra för att våga släppa tyglarna, säger Joakim Bornold.

Samtidigt menar han att många borde ta chansen att sticka ut näsan lite mer, eftersom det finns flera viktiga ämnen som kräver politiska påtryckningar.

Annons

– Det finns många frågor som är värda att lyfta fram, till exempel äganderätt och energifrågor, säger Joakim Bornold.

Annons